Berlingske Business
17:42

Ambitioner stod i vejen for net-debut

I vinbranchen kan det være noget odiøst at bede om en kundes navn, og nogle vinhandlere vil direkte frabede sig at kende

kunderne og deres drikkevaner. Alligevel er Philipson Wine i tæt kontakt med de 80.000 kunder i firmaets elektroniske kundesystemer.

Og digitale arbejdsgange og web er en afgørende hjælp til dette.


Tusindvis af e-mails, et elektronisk fax-system,

kraftig annoncering og postomdelte vinaviser. Det er de metoder og medier, som vinimportøren og postordrevirksomheden Philipson

Wine i Kokkedal i løbet af en uge flittigst benytter sig af i markedsføringen over for de mange tilmeldte kunder. Det

kan kun lade sig gøre, hvis mail- og fax-udsendelser i så stort et antal sker relativt automatisk og ved, at programmerne

arbejder sammen med kundedatabaser og økonomi- og marketingsystemer.



Sen net-debut

Når IT derfor er en så

integreret del af forretningsgangen, kan det undre, at endnu et oplagt medie, virksomhedens hjemmeside, først siden februar

- efter tre års forberedelse - har været til rådighed for danske privat- og erhvervskunders vinønsker og

deres bestillinger.


Årsagen er ambitioner: Mange af dem, på den nye hjemmesides vegne. Alligevel er første

version, som Philipson Wine så længe har ventet på, med fire måneder på bagen allerede moden til en

aftrædelsesordning.


- Det er vigtigt at være entusiastisk, men man skal også være realistisk. Vi ville

meget gerne have været ude med en e-handelsløsning meget tidligere, men vi lagde for meget i, at siden kunne det hele

fra starten, siger Philipson Wine''''s ejer og grundlægger, Christian Philipson om den omfattende netside.



Genfind favoritvin

Foruden

aktuelle tilbud og søgning blandt 1.800 vine, elektroniske udgaver af tilbudsaviser og annoncer rummr siden også forsalg

af vine (primeur), der endnu ligger og lagrer i kældrene rundt omkring på alverdens vingårde. Der er en aktitivitetskalender

med vinsmagninger, premierer etc, og så kan kunderne få gode vinråd og se deres egne tidligere indkøb. Endelige

åbner den obligatoriske link-samling også dørene til de vingårde- og slotte, der leverer til den danske vinimportør.


-

Der er sket store ændringer rent teknologisk siden vi gik igang. Hastighederne på nettet er forbedret og kunderne har

nu oftere end 17" skærm end de har en 14", hvilket stiller krav til sidens opbygning. Derfor skal behovene naturligvis

være analyseret, men det er også vigtigt at få startet webserveren op og komme i gang, siger Christian Philipson.









Vækst

tog kræfterne

Philipson Wine er kåret som gazelle-virksomhed for sjette år i træk. Med en konstant tilgang

i kundebestanden og de behov for udvidelse af virksomheden, som det kræver, erkender Christian Philipson, at det har været

svært at holde opmærksomheden og tidsplanen på hjemmesiden. Kundetilgangen har været så pæn, at

det umiddelbart kan være svært at vurdere, om firmaet har mistet kunder på, ikke at være på nettet tidligere.




Men Christian Philipson er ikke i tvivl om, at den tid, som firmaet har været forsinket, er vundet flot ind igen.


Det

skyldes især, at organisationen både digitalt og logistisk var gearet til en webløsning, efter at virksomheden

samtidig med web-udviklingen overgik til en nærmest komplet digitalisering af samtlige arbejdsgange. Et tilpasset Navision salg-

og marketingværktøj er en af hjørnestenene, der sammen med stregkoder på al vin og de enkelte kundeoplysninger

sikrer, at medarbejderne kan følge alle leverancer.


Bestillinger kan være fremme næste dag, men døren

står også åben for kunder, der vil have varen i hånden eller kommer forbi Kokkedal.


- Web-handlen er

et vigtigt supplement til den almindelige kundekontakt, men kun for de kunder, der ved, hvad de vil have. Hvis de i forvejen betragter

os som et postordre-firma, er forskellen ikke så stor. Men vi skal ikke væk fra, at mange kunder stadig vil have rådgivning

og information, før de handler, siger Philipson.


- Vinkøb skal være en enkel, hurtig og ordentlig oplevelse,

og uanset om e-handel skulle blive en fiasko, er det kun et add-on til en i forvejen god forretning, der vil køre videre alligevel.

Men baseret på de sidste fire måneder på nettet er det svært ikke at erkende, at e-handel har været en

succes for os, siger han og vender tilbage til de ting, som en version 2 af hjemmesiden kunne indeholde. Det bliver rådgivning

og værktøjer, der hjælper kunderne med at vælge den rette vin, snarere end det bliver muzak og smarte effekter,

der skal gøre e-handlen til en god oplevelse, mener Christian Philipson.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen