Berlingske Business
17:41God weekend

AluCluster undgik metaltrætheden

Statslige millioner og fine forretningsplaner er kun få skridt på vejen mod at skabe et regionalt vækstmiljø,

der lever op til sit mål om at tilføre en landsdel mere viden, vækst og beskæftigelse.



Direktøren

for det industrielle videncenter for aluminium, AluCluster, Jens Sandahl Sørensen, taler af erfaring. Han har fra etableringen

af centret på en nedlagt landejendom i udkanten af Løgumkloster i sommeren 1999 været igennem faserne med mangel

på finansiering og skepsis fra lokale virksomheder, der nødigt forærer konkurrenten deres viden.



- Klynger

begynder først at virke, når der er skabt uddannelser og synergi mellem virksomhederne. Ellers er det bare en samling

virksomheder, der laver det samme og tilfældigvis ligger samme sted. Dette projekt tog meget længere tid at skubbe i gang,

end vi havde ventet. Til gengæld er vi overbeviste om, at der kommer nye arbejdspladser ud af det, og at regionen bliver et

attraktivt sted for virksomheder inden for aluminium at slå sig ned, siger Jens Sandahl Sørensen.



Siden den første

Norsk Hydro-virksomhed i 1975 etablerede sig på den bare mark ved Tønder, har aluminiumsindustrien fået fodfæste,

og faglærte fra andre fag og tidligere landmænd har lært at bearbejde det sarte metal med de mange gode egenskaber.











Viden

på fabriksgulvet

I samarbejde med regionens uddannelsesinstitutioner har AluCluster ud over sin tekniske rådgivning om

aluminium satset på at tilføre viden nedefra på fabriksgulvet.



Ca. 600 ansatte fra fire Hydro-virksomheder

og den mindre producent, Alu Hightech, har været på skolebænken for at få grundviden om metallet og en række

mere almene discipliner. Det store uddannelsesprojekt, der er støttet af det regionale arbejdsmarkedsråd med 700.000

kr., bliver i det nye år til en godkendt, tredages AMU-uddannelse i aluminium på EUC-Syd i Tønder.



Det er

en af de klare succeser, et videncenter ifølge Jens Sandahl Sørensen har brug for for at komme videre. At 30 ledige

fra en jobbank samtidig kom i arbejde er en anden.



- Ofte hopper kæden af for videncentre. De genererer en masse viden,

som står i fine rapporter på en hylde. Vi ser som vores fornemste opgave at gøre viden operativ. Den egentlige

ekspert står ude ved maskinen syv timer om dagen og er virkelig i stand til at optimere produktionen. Vore alukompetence-kurser

giver medarbejderen mere selvtillid til at foreslå ændringer, siger Jens Sandahl Sørensen.











Metaltrætte

smede

Endnu et projekt har været vigtigt for at sikre AluClusters overlevelse. Det er et mål 2-projekt støttet af

EU, Indenrigsministeriet, amt og kommuner, som skal fremme succesfuld anvendelse af aluminium i små og mellemstore virksomheder.

Projektet har bragt AluCluster i dialog med 15 virksomheder, hvoraf mange ikke tidligere har arbejdet i aluminium.



- Møbelindustrien

har overraskende vist størst interesse for at anvende aluminium i produkterne. Vi troede ellers, at smedevirksomhederne ville føre

an. Men de opfatter bare aluminium som et andet metal uden at tage højde for de problemstillinger, der er. Hvis man vil udfordre

det materiale, kræver det viden. Eksempelvis er hærdemekanismen meget forskellig fra stål, og vi har eksempler på

kraftig korrosion, oftest på grund af fejlbehandling. Den slags forsøger vi at undgå ved at sprede viden og vise

succeshistorier, siger Jens Sandahl Sørensen.



Især for SMV''er er det vigtigt at få tilgang til viden. En række smedefirmaer

har det hårdt på grund af strukturændringer i landbruget og dets følgeerhverv. Mange kunder har lukket eller

fusioneret.



- Det er helt andre opgaver, disse virksomheder står overfor. Mange større kunder skærer ned på

antallet af leverandører. Det betyder ikke, at der bliver færre i forsyningskæden, men at der bliver større

ansvar til den enkelte leverandør, der til gengæld lægger opgaver ud. At overtage ansvar indebærer, at de

skal have mere viden, siger Jens Sandahl Sørensen.

Konkurrencen fra Kina

Mål 2-projektet løber frem

til næste sommer. Mod slutningen af 2003 begynder et nyt toårigt projekt, der med støtte fra EU''s Leonardo da Vinci-program

til erhvervsuddannelser og nationale midler skal bringe alukompetencerne op på internationalt niveau.



I samarbejde med

European Aluminium Association, EUC-Syd, en Norsk Hydro-afdeling i det sydlige Polen, de stedlige uddannelser samt partnere i Holland,

Italien og Skotland skal den polske aluminiumsindustri opgraderes for at modstå konkurrence udefra.



- Vi ved allerede nu,

at der er stor konkurrence fra Kina, der leverer en del aluminiumsprofiler til Europa. Vi ser en fordel i at holde produktionen i

Europa og selv deltage i internationale netværk, siger Jens Sandahl Sørensen.



Alt skal dog ikke være projekter

på AluCluster. Med 5,5 mio. kroner fra Videnskabsministeriet de næste tre år er der skabt en kontinuitet, der skal

bruges til at øge antallet af betalte opgaver for virksomheder.



- Vi er nogenlunde dækket ind, så vi kan køre

på projektbasis med to-tre medarbejdere. Men vi skal have bragt business-delen op fra et halvt til halvandet årsværk.

Hvis vi kun har projekter, mister vi forbindelsen til virksomhederne. Derfor er målet, at business-delen skal være lige

så stor som innovations-delen, siger Jens San-



dahl Sørensen.



Ofte har mindre virksomheder ikke nogen salgsorganisation

til at hente nye ordrer hjem.



Derfor er AluCluster også aktiv i det nydannede Nordic



Health Care Research i Sønderborg,

der arbejder med projekter på sundhedsområdet, som kan føre til produktion.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen