Berlingske Business
17:42

Aktivering fra dag ét

Vi skal have skabt nogle flere jobs - faktisk skal beskæftigelsen stige med 87.000 personer inden 2010,

hvis ikke danskerne skal opleve en udhuling af vores velfærd. En væsentlig del af planen går ud på at gøre

et betydeligt indhug i antallet af ledige. De skal finde et almindeligt job. Spørgsmålet er: Hvordan?


Det regeringen

- i forhold til aktivering - er bekymret for er følgende: Hvis man, den dag man melder sig ledig, bliver overfaldet med krav

om jobtræning, arbejdspladspraktik, efteruddannelse og den slags, så er der stor risiko for, at ledige mister det egentlige

mål af synes. Nemlig at finde et nyt arbejde. Regeringens analyse er rigtig. For hurtig aktivering kan være noget skidt.

Det kan fastholde de ledige i systemet i stedet for at få dem hurtigst muligt ud af systemet. Det er spild af ressourcer, hvis ikke

først den ledige har brugt meget energi på at finde et ganske almindeligt arbejde. Vent ni måneder med første

aktivering, lyder buddet fra regeringen.


Fornuftigt nok, men det efterlader et problem at vente ni måneder. For de fleste

ledige er der nemlig sket skader allerede efter ni måneder. Forklaringen er som følger: Vores firma har gennem tiden

rådgivet flere tusinde i nyt job. Vi undersøger løbende de mennesker vi rådgiver. Det viser sig, at der

tit -det er mere reglen end undtagelsen - sker noget katastrofalt for den ledige allerede efter tre måneders ledighed. Uanset om

man tidligere har arbejdet som akademiker, faglært eller ufaglært, begynder man at miste fokus efter tre måneder.

Hvad var det nu, man skulle søge, hvorfor opsøge nej efter nej og er der overhovedet nogle job at få?


For

mig at se ligger løsningen lige for: Der må sættes ind tidligere. Gerne fra dag ét - men realistisk set

fra anden eller tredje måned. Det, der skal sættes ind med er en bestemt form for aktivering. Nemlig rådgivning.

En hjælp til at afklare, hvem man er, hvad man kan og hvilke job man realistisk kan søge. Og en stædig fastholdelse

på, at vejen frem er jobsøgning - morgen, middag og om nødvendigt aften. Jeg opfatter regeringens intentioner

med oplæget som meget positive: Man vil gerne bygge videre på det, der virker - og skrotte det, der har været knap

så godt.


Derfor er det vigtigt, at vi får debatten om hensigtsmæssig aktivering - før regeringens ideer

bliver til lovgivning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen