Berlingske Business

Aftaleformular skal forhindre konflikter

De tilfredse smil skal frem på læberne hos håndværksvirksomhedernes kunder. I et samarbejde med Forbrugerrådet

har Håndværksrådet lavet en forbrugeraftale, der skal skære ned på antallet af konflikter mellem forbrugerne

og håndværkerne.


Aftalen er på fire sider, og det er meningen, at håndværkerne og forbrugerne skal

gennemgå aftalen sammen, så begge parter er helt enige om, hvad der skal laves og til hvilken pris.


Jurist i Håndværksrådet,

Agnethe Kienitz, fremhæver, at uenighed mellem håndværkerne og forbrugerne næsten altid opstår, fordi

de indgåede aftaler ofte er alt for løse i kanterne.


- Forbrugeraftalen vil uden tvivl være medvirkende til

at forebygge, at der i fremtiden opstår tvister mellem håndværkerne og forbrugerne, siger Agnethe Kienitz.


-

Vi ved erfaringsmæssigt, at en væsentlig årsag til uenighed er et uklart og utilstrækkeligt aftalegrundlag.

Det er kimen til mange misforståleser, og de vil kunne undgås med klare aftaler, siger Agnethe Kienitz.









Væsentlig

elementer

Hun fremhæver, at aftalen indeholder en række væsentlige elementer, som parterne bør tage stilling

til, når en håndværksvirksomhed skal udføre et arbejde for en forbruger.


Men aftalen rokker ikke ved

de grundlæggende juridiske regler for aftaleindgåelse, ansvarsperiode osv.


- Aftalen skal blot være en hjælp

og sikre, at virksomheden ikke glemmer at tage højde for et eller flere elementer af aftalen, siger Agnethe Kienitz.


Hun

satser på, at formularen kan indgå i en større sammenhæng, så håndværkerne bliver bedre

til at arbejde med begrebet kundepleje.


- Vi håber, at vores medlemmer vil tage en debat med virksomheder, så brugen

af formularen kan blive så udbredt som muligt. Det skal gerne være en del af en større kampagne om kundepleje,

siger Agnethe Kienitz.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen