Berlingske Business
17:42

Afgørende med personlige kontakt

Alle bankfolk burde en tur i erhvervspraktik i virksomhederne. Det vil give en større forståelse og tættere kontakt

mellem de mindre erhvervskunder og bankerne.


Sådan lød opfordringer fra flere virksomheder, da netværket af

små og mellemstore virksomheder ved navn Værdifabrikken havde indbudt til bankkonference i Roskilde.


Værdifabrikken

er et samarbejde mellem ErhvervsBladet og konsulentfirmaet Value Creator og på konferencen skulle direktørerne fra tre

små og mellemstore virksomheder give deres besyv med og fortælle om deres oplevelser med deres bank.


Omvendt skulle

bankdirektør i Nordea, Peter Schut''ze og adm. direktør i Lokale Pengeinstitutter, Jan Kondrup, forsvare bankernes ære.


Og

fra virksomhederne fra beskeden klar. Bankerne er en stopklods for mange nye ideer i Danmark.


Specielt i den svære opstartsfase

går det ofte galt i kommunikationen mellem kreative iværksættere og bankrådgiveren i det mørke jakkesæt

på den anden side af bordet.


Bankerne vil se budgetter og de seneste tre års regnskaber, men for de helt nye virksomheder

kan det være krav, som er næsten umulige at opfylde.


Samtidig understregede en af paneldeltagerne, adm. direktør

Jan Qvortrup fra JQ Stålmontage, at det er den personlige kontakt med bankrådgiveren, der er den afgørende faktor.


Hvis

den gode rådgiver forsvinder over til en anden bank, flytter virksomheden med, fremhævede Jan Qvortrup, der blev bakket

op af de to øvrige virksomhedsdirektører i panelet, adm. direktør Kim Plaschke fra Flavone Sunproducts og adm.

direktør Jan Karlsson fra Jaka-Metal.



Ærger sig

Konferencen var arrangeret på baggrund af den bankundersøgelse

som Instituttet for Opinionsanalyse a/s har lavet for ErhvervsBladet. Undersøgelsen bygger på 1.750 besvarelser fra virksomhederne

med 100 ansatte og derunder.


Som beskrevet i gårsdagens udgave af ErhvervsBladet viser undersøgelsen, at op mod

37 pct. af de små og mellemstore virksomheder går med seriøse overvejelser om at skifte bank. Ligeledes føler

mange virksomheder, at bankerne er blevet mindre risikovillige.


Det afviser Peter Schut''ze, og han ærger sig over, at

mange virksomheder vælger at flytte bank, når vilkårene fra bankens side bliver strammet.


- Det er vores pligt

at ryste posen lidt og se om tingene hænger sammen. En vigtig opgave for os er at diskutere med kunderne, hvordan det går.

Det er der ikke så mange andre, der gør, siger Peter Schut''ze.



Går galt

Han henviser til en helt ny opgørelse

fra Finanstilsynet. Her kan man læse, at de store banker afgiver 64 pct. af de kritiske forrentninger, men modtager kun 45 pct.

For medlemmerne af Lokale Pengeinstitutter, ser det ifølge Peter Schütze lidt anderledes ud. De afgiver 15 pct. af de

mindre heldige lån og kreditter, men tager imod 30 pct.


- Det er en succes for os er at få virksomhederne til at

fungere, men erhvervskunderne vælger at flytte, når det er ved at gå galt. Det er meget bekymrende, siger Peter

Schütze.



Fylder ikke meget

Det afvises blankt af adm. direktør i Lokale Pengeinstitutter, Jan Kondrup.


-

Undersøgelsen viser tydeligt, at der har været en kundeafgang fra de store til de mindre pengeinstitutter. Men det betyder

ikke, at vi har fået de dårlige kunder. Det kan man ikke konkludere, siger Jan Kondrup, der mener, at hensættelserne

er markant mindre i de små banker end i de store.


- Kontoen med tab og hensættelser fylder ikke ret i vores medlemmers regnskaber.

Det giver ikke anledning til bekymring, siger Jan Kondrup.


Han mener i lighed med Peter Schut''ze og at sparringen mellem banken

og virksomhederne er vigtigt.


- Men der er to sider af den sag. Nogle gange skal virksomhederne være bedre forberedte,

når de møder op i banken, siger Jan Kondrup.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen