Berlingske Business
10:54Danskerne er ikke bange for at købe stort ind for tiden

Æder de små fisk de store?

D RRBs rejselegat gik i år til en lovende ung mand ved navn Kim Jong Andersen (KJA), der havde sat fremtidens reklamebureau

på dagsordenen med budskabet om (bl.a. her i ErhvervsBladet), at de store danske og internationale reklamebureauer er for ufleksible,

har for lille fokus på kunderne og lader det strategiske arbejde være en del af festtalerne, men ikke hverdagen.



Analysen

og rejselegatet, der sendte Kim Jong Andersen til New York, var måske ment som en tyk streg under, at reklamebranchen alligevel

hele tiden finder nye veje og er på forkant med udviklingen. Men hele budskabet i analysen og turen til den amerikanske krystalkugle

understreger bare, at de store bureauer vist stadig lukker øjnene for sandheden.



Tag endelig ikke fejl - KJA har set noget

rigtigt - og store dele af KJAs analyse er givetvis rigtige.



Men hans egen og brancheforeningens heureka-budskab blegner lidt,

når man ser på, hvordan udviklingen inden for bureausiden allerede har været i flere år, og hvordan det stadig

udvikler sig.



De store bureauer vil selvfølgelig stadig gerne fastholde kunder, visioner og fremtid.



Men udviklingen

går ganske enkelt ikke i deres retning. Netværksopbygninger som Havnegade39 i København, MG50 i Århus (og København)

og senest Klaus Riskærs Iværksætterfabrikken på Amager har jo nemlig den fleksibilitet, som KJA ganske rigtigt

efterlyser på de store bureauer.







I følge KJA skal fremtidens fleksible bureau fra opgave til opgave sammensætte

et team til at løse kundens opgave optimalt i forhold til både budskab og budget. Herom er vi ikke uenige.



Men

fremtiden er altså allerede kommet for nogle år siden, og det er bl.a. også derfor, at flere af de store bureauer

forsøger at genopdage den ædle kunst at holde fokus på opgaven og ikke blot budgettet.



Efter min mening er

DRRBs budskab i denne sammenhæng derfor rent røgslør for at dække over sandheden: At rigtig mange bureausamarbejder

og reklamebudgetter ikke giver kunden den vare de ønsker eller har brug for.



Problemet for DRRB er jo også, at

mange af kunderne faktisk har opdaget det (som Topdanmark, der åbenbart helt har skippet bureauer) og ser efter nye muligheder,

frem for bare at shoppe rundt mellem de store bureauer. Hvad gør man så? Fortæller, at man skam er i gang med at

finde fremtidens reklamebureau og sender en mand til New York for at finde nye tendenser. Måske var man bange for at kigge ud

over det danske landskab for at se, hvad der allerede er i gang.



Jeg skal ikke kunne sige, om netværksopbygning for altid

vil være fremtidens løsning for bureauer.







D en kan da godt være, at de store bureauer igen kan få

øjnene op for kundernes behov frem for fancy løsninger.



Her og nu er fremtiden dog på plads. I et en netværksopbygning sammensætter

de enkelte virksomheder i netværket jo et team, der svarer til kundens behov og budgettets rammer.



Hver led i kæden

er kun med, hvis det skaber værdi for teamet og for kunden i den konkrete opgave. Det smukke er faktisk, at det også er

en utrolig god måde udvikle de enkelte spilleres kompetencer - vil du være med i legen må du yde dit bedste.



Samtidig

skaber det ofte også en utrolig stor kreativitet, fordi holdet skiftes ud fra opgave til opgave.



Uanset om det enkelte

led i kæden er en freelancer eller et mindre bureau så er vidensdelingen og inspirationen fra andre jo bedst, når

man hele tiden bliver udfordret på nye måder, i stedet for at blive fastlåst i de vante strukturer.



Det drejer

sig jo i bund og grund om at kunne levere den rigtige kvalitet, til rette tid til rette pris.







H vis de store bureauer

gjorde det hele tiden, ville der jo ikke være et voksende marked for små fleksible enheder, der i små eller store netværksdannelser

netop altid har lige præcis den rette kompetence, lige præcis den rette størrelse og lige præcis den rette

innovation. For det er ganske enkelt de smås styrke.



Selvfølgelig kan KJA blive inspireret i New York. Men det kan

han også herhjemme i andedammen.



Først som sidst skal fremtidens reklamebureau jo fokusere på kundernes behov

og markedets udvikling i medier, materialer og mennesker.



Men hvis man ikke allerede nu kan se, at fremtiden er kommet - tja,

så er det nok derfor, at de små fisk er godt i gang med at spise de store.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen