Berlingske Business
18:13Amsterdam vinder lodtrækning om EUs lægemiddelagentur

Advance vinder på effektiviteten

I reklamebranchen er der en tendens til, at man først og fremmest hylder det kreative. Men Advertising Effectivenes Award giver

skulderklap til de mest effektive løsninger, og konkurrencen er netop blevet afviklet for anden gang i Danmark. Vinder blev

bureauet Advance med en kampagne for Lego Companys'' Bionicle.


- De fleste hylder de kreative løsninger, men i denne konkurrence

måles effekten af det kreative. Og det er i sidste ende det som kunderne efterspørger, siger direktør Jens Krog,

Advance. Han glæder sig over førstepræmien og mener, at prisen vil få betydning for bureauet.


Og bureauets

resultater med kampagnen for Bionicle er imponerende. Bionicle blev lanceret i 2001 og i sit første år på markedet

har produktet opnået en omsætning på mere end en mia kr. Efter mindre end et år på markedet står

Bionicle for 1/10 af Legos omsætning.


Allerede i 1999 lancerede Lego Slicer, som er et lignende produkt. Men det stod hurtigt

klart, at potentialet for denne kategori af produkter, der er en kombination af byggelegetøj og actionhelte, var meget større.









Nye

veje

En mere optimal udnyttelse af markedet ville dog kræve en ny måde at markedsføre produkterne.


Det blev

kort fortalt gjort ved at skrive produkterne ind i en historie, hvor de får deres eget liv og involverer børnene som

er målgruppen.


Ideen var, at historien skulle overtage hovedrollen fra de fysiske produkter.


Udover en stor omsætning

er det mest bemærkelsesværdige resultat, at indtjeningen er mere end tre gange så stor som for de tilsvarende produkter

uden "storytelling". Udgifterne til markedsføring har altså betalt sig stort igen.


- Vi lægger altid

en klar strategi og formulerer en målsætning. Målsætningen er ikke altid den samme. Den vigtigste forudsætning

for at kunne føre målsætningen ud i livet er et godt kendskab til kunderne og deres kunder. Lego har vi arbejdet

sammen med i 20 år og kender derfor deres marked og kunder i detaljer, siger Jens Krog.



Fem stjerner

Bogen Reklamen

til eksamen 2 er med en gennemgang af de ti bedste løsninger, som har deltaget i konkurrencen. Fem af løsningerne tildeles

en til fem stjerner.


Og Advance blev en klar vinder, da bureauet blev tildelt fem stjerne.


Tre bureauer deler andenpladsen

med tre stjerner. Det er DDB, Leo Burnett Group og Young & Rubicam med en kampagne for henholdsvis Carlsberg, Heinz Tomatketchup

og Arla Foods.


Konkurrencen er arrangeret af blandt andet DRRB, Dansk Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening. Foreningens

direktør Finn Kern roser kampagnen fra Advance:


- De forretningsmæssige resultater er overbevisende. Kampagnen er

effektiv på mange måder og har ikke kun øget salget. Det er også lykkedes at aktivere og involvere en de

lidt ældre drenge på en helt ny måde, og har derigennem styrket Lego''s mærke, siger han.


2001 var et

slemt år for reklame-branchen og bureauerne har reduceret arbejdsstyrken med i alt 10 pct. svarende til 300 medarbejdere i løbet

af året. Det har ført til en øget fokusering på indtjening og lønsomhed. DRRB ønsker at styrke

denne udvikling, og det er blandt andet i den anledning at forenignen har relanceret Advertising Effectivenes Award, der blev afviklet

for anden gang.


For to år siden blev kampagner samlet i bogen "Reklamen til eksamnen 1". Nu er "Reklamen

til Eksamen 2" udkommet, og den skal som noget helt nyt danne basis for et undervisnings forløb på Cand. merc uddanelsen

på Handelshøjskolen i København.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen