Berlingske Business

Aben hopper

Og hvis skyld er det så, at de danske servicevirksomheder ikke kan løsrive sig fra det trygge hjemmemarked og bevæge

sig ud på de eksportmarkeder, som de skal ud på, hvis de vil overleve i den internationale konkurrence?


Her er det

så, at aben tager sig en ordentlig hoppetur fra skulder til skulder. Dansk Eksportråd tænker for traditionelt og

interesserer sig kun for fremstillingsvirksomhederne. Derfor kan de danske servicevirksomheder ikke bruge eksportrådet til noget

som helst, lyder meldingen fra servicevirksomhedernes brancheorganisation Dansk Handel & Service. Men Dansk handel & Service

burde også være mere aktiv, lyder meldingen fra en af medlemsvirksomhederne, som efterlyser en hotline, hvor servicevirksomhederne

kunne gå ind og finde svar på de mest elementære spørgsmål om det marked, man har kig på. En

sådan hotline kunne passende etableres i et samarbejde mellem Dansk Eksportråd og Dansk Handel & Service, mener medlemsvirksomhedens

indehaver, som altså har fingrene nede i substansen og dermed et særligt forhold til problemstillingen. Og underforstået:

Samarbejde i stedet for at bruge kræfterne på at jage aberne rundt på diverse skuldre.


Det er klart, at virksomheder,

som er medlem af en brancheorganisation og som via deres skattebetaling er med til at finansiere et eksportråd, har krav på

hjælp. Der må i et moderne, højteknologisk samfund med mange internationale relationer være mulighed for,

at man på en eller anden webside kan skaffe sig de mest elementære informationer.


Men når det er sagt, må

det være tilladt at slå fast, at også virksomhederne selv har et ansvar for at geare sig til grænseoverskridende aktiviteter,

uanset om man er en fremstillingsvirksomhed, der fremstiller produkter, man kan tage og føle på, eller om man producerer serviceydelser.

Har man rejst med danske erhvervsdelegationer, har man også registreret, hvordan udsendte danskere fra selv store virksomheder, har

tumlet rundt som elefanter i eksportmarkedernes glasbutikker. Undertegnede har engang set en dansk erhvervsmand give en japansk forretningsforbindelse

et visit-kort med kinesiske skrifttegn. Det er faktisk ikke så smart på de kanter, og det bør undgås, hvis

man vil bringe sine produkter - hvad enten de har fast form eller ikke - ud på eksportmarkederne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen