Berlingske Business
17:34Ulven fra Wall Street advarer mod kryptovalutaer

Århus kan spare op til 30 mio. kr. ved e-handel

Der er millioner af kroner at spare ved at gå over til e-handel, forudser Århus Kommune, der i øjeblikket deltager

i et pilotforsøg sammen med fire andre kommuner og 15 leverandører.



Århus Kommune regner med årligt

at spare 24-30 mio. kr. ved at indføre e-handel. Alene automatisering af varebestillinger ventes at bidrage med ca. 17 mio.

kr..



Hertil kommer yderligere syv mio. kr., der kan spares ved at centralisere indkøbene og øge mængderabatter

og fordelagtige indkøbsaftaler.



Borgmester Louise Gade peger på, at kommunen kan effektivisere arbejdsprocesser

ved bestilling af varer og tjenesteydelser, fakturabehandling, bogføring og betaling.



Den slags arbejdsrutiner gennemføres

flere hundrede tusinde gange årligt, men det skal fremover primært klares digitalt.



Louise Gade siger, kommunen måske

også kan samarbejde med andre kommuner og amter med henblik på at skabe endnu bedre indkøbsaftaler, der sammen med

øget brug af e-handel kan give store besparelser, der kan bruges til direkte service overfor borgerne.



Pilotforsøget

varer frem til februar, hvorefter varegrupper inden for kontorartikler som de første omlægges til e-handel i Århus.



Projektchef

Lars Faurholt, Århus Kommune, siger, at den gruppe er forholdsvis nem at håndtere.



Derefter forsætter kommunen

med at omlægge øvrige varegrupper, og det bliver en lang proces, inden de fleste indkøb sker via e-handel. Det

kan nemt vare et par år.



- Der er mange indkøbsfaglige opgaver forbundet med e-handel såsom samling af indkøbene

hos færre leverandører. Men ikke alle varer egner sig til at blive købt via nettet, påpeger Lars Faurholt.



Han

oplyser, at kommunen skal betale en tilslutningsafgift på 55.000 kr. og en pris pr. gennemført ordre, men kommunen har

sikret sig en maximal årlig driftsudgift på ca. 0,5 mio. kr.



Hertil kommer medarbejdere til at holde systemet kørende.

Århus Kommune vil ansætte en indkøbschef, som får ansvaret for den øgede indsats med indkøbsaftaler

og indførelse af e-handel. Den koordinerende funktion placeres i borgmesterens afdeling.



E-handelsløsningen er

leveret af KMD, der oplever en stigende interesse for e-handel i kommunerne.



Chef for KMDs e-handel, Jens Otto Størup,

siger, at perspektiverne er store, hvis e-handel kan integreres med økonomisystemerne.



- Hvis kommuner, amter og andre

offentlige myndigheder går sammen om strategiske opkøb, kan der være store gevinster at hente, siger Jens Otto Størup.



De

fire kommuner, der deltager i pilotprojektet er Helsingør, Værløse, Randers og Vordingborg.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen