Berlingske Business

30 års tilbagetog

"Resultaterne af 30 års fagforeningsarbejde rullet tilbage på en nat".



Sådan karakteriserede formanden

for det danske kabine-personale de aftaler han måtte indgå natten til onsdag for at redde medlemmernes arbejdspladser i

det krisermte skandinaviske luftfartsselskab, SAS.



Kabinepersonalet skal nemlig både gå ned i løn og øge

deres arbejdstid. En tilsvarende medicin har de øvrige 30.000 SAS-medarbejdere måttet acceptere som led i koncernchef

Jørgen Lindegaards store spareplan til 14 milliarder svenske kroner.



Det er naturligvis glædeligt, at det nu er

lykkedes SAS at nå igennem med en spareplan. I denne ledigheds-tid tæller hver eneste arbejdsplads, der kan reddes. Det

er samtidig en kendsgering, at SAS-medarbejderne har hørt til de mest forkælede personalegrupper i Danmark. Der har med

andre ord været masser at give af.



Inden vi jubler for meget over udviklingen i SAS, er det værd at huske, at vi

mangler at se store dele af spareplanen gennemført i praksis.



Og selvom den bliver det, kan vi alligevel ikke være

sikre på, at et slanket og mere effektivt SAS overlever den benhårde globale priskonkurrence, som præger dagens

luftfartsindustri.



Historien om SAS og selskabets manglende konkurrenceevne er et skoleeksempel på, hvor galt det kan gå

i vore velhavende nordiske lande, hvis vi tror, at vi kan overleve i en konkurrencepræget verden uden at øge vor effektivitet

væ-sentligt.



Luftfartsindustrien er desværre ikke den eneste branche, hvor det kan blive nødvendigt at "rulle

resultaterne af 30 års fagforenings-arbejde tilbage på en nat"



I eksempelvis byggeriet og i dele servicesektoren

er der løn-aftaler og faggrænser, som i længden ikke holder i en verden, hvor der gives frie vilkår for konkurrencen.



Skal

skandinaviske virksomheder klare sig fremover , er der brug for mere fleksibilitet og ikke stive aftaler, som tiden er løbet

fra.



Historien om SAS er derfor også en advarsel til os alle om i tide at gøre vore virksomheder konkurrencedygtige.



For

jo længere vi venter, jo mere smertefuld bliver tilpasningen. Steno

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen