Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

131 forretningsidéer ligger godt i skuffen

Kan man forestille sig et universalt medie, der kan give svar på de spørgsmål, der melder sig i dagligdagen og

samtidig være til praktisk hjælp? Niels Larsen fra Lyngby kan - og på det grundlag har han udviklet en forretningsidé, som

endnu ikke er blevet afprøvet.



Niels Larsens idé går ud på, at indspille en cd med alle de lyde, som findes

i folks hjem. Med cd''en skal følge en bog, der beskriver de enkelte lyde, så man kan sammenligne med ens egne lyde og

læse, hvor lyden stammer fra.



På den måde vil man eksempelvis kunne lytte til cd''ens hostelyde, hvis man selv

hoster. Ved at sammenligne sin egen hoste med den på cd''en og læse beskrivelsen af den, kan man afgøre, hvilken

slags hoste man har, og hvordan man kommer af med den.



- På den måde kan du afgøre, om du eksempelvis hoster

på grund af for meget tobaksrygning. Cd''en skulle også indeholde fuglelyde, så man kan bestemme arten på den

fugl, der sidder og synger ude i haven, forklarer Niels Larsen.

Kan sælges overalt

Ydermere skal der ligge praktiske

hjælpeforanstaltninger på cd''en. En lyd af en bidsk hund vil kunne afspilles gentagne gange, når familien er ude og

dermed afskrække indbrudstyve. Niels Larsen er sikker på, at der er et stort marked for en sådan cd, og at idéen

nemt vil kunne realiseres.



- Selvfølgelig er der et marked og fordelen er, at sådant et produkt vil kunne sælges

over hele verden. Lyde er jo de samme i Danmark og i Canada, forklarer Niels Larsen, der dog ikke selv brænder nok for idéen

til at vil binde an med den.



- Det er elektronik, der har min store interesse, så det er kun den slags idéer, jeg

kaster mig over. Men andre er velkomne til at tage idéen med cd''en op, siger Niels Larsen, der har realiseret en række

andre idéer og lever af dem ved at sælge forskellige elektroniske produkter via postordre til Skandinavien og Asien gennem

sit firma NL Elektronik.



Idéen om cd''en med lyde til hjemmet er blot én af utallige forretningsidéer, som

Niels Larsen kommer på, når han oplever problemer og behov i sin hverdag.



I øjeblikket står der 131

konkrete idéer på Niels Larsens liste, heriblandt grydeskeen med hank, der forhindrer den i at ryge ned i gryden og en

fotoautomat, der tager billeder af hele kroppen.



- Det er jo så besværligt at få folk til at tage billeder

af én og ikke alle har et kamera med selvudløser. Derfor er det oplagt med en automat a la dem, der tager pasbilleder,

så man hurtigt og nemt kan tage et billede af sig selv og sende det til venner og familie, forklarer Niels Larsen.



Han

kalder sig selv for professionel opfinder og får så mange idéer, at han kun kan overkomme at realisere en brøkdel

af dem i sit firma.



- De andre idéer bliver liggende i skuffen, men sådan tror jeg, at mange opfindere har det.

De burde åbne skufferne for andre, der kunne tage idéerne på, for der ligger helt sikkert masser af idéer

rundt omkring, der kunne blive til gode forretninger, siger Niels Larsen.

To rekorder

At han er en særdeles kreativ

og skævt tænkende sjæl, vidner hans to optagelser i Guinness Rekordbog også om. Første gang blev han

optaget med det, den daværende direktør for Guinnessmuseet i København kaldte "den skøreste rekord,

han nogensinde havde set": Niels Larsen regnede sig frem til præcis det sekund, hvor han blev én mia. sekunder gammel

og lod sig fotografere hoppende i luften af fryd.



Den anden optagelse i den berømte rekordbog tilfaldt



Niels Larsen

i 1986 for "verdens bedst gennemførte aprilsnar".



Han lod TV-Avisen fortælle den måbende danske

befolkning, at spændingen i det danske elnet skulle sænkes til 110 volt, som et led i en EU-harmonisering. Konsekvenserne

ville blandt andet blive, at S-togene i København ville begynde at køre halvt så hurtigt, og at det ville tage dobbelt

så lang tid at koge et æg.



- Det var en sjov lille spøg, som der kom masser af reaktioner på. Og den illustrerer

vel meget godt, at jeg hele tiden får skægge og underlige påfund, smiler Niels Larsen.



Denne artikel er den

tredje i serien "Din bedste forretningsidé, der aldrig blev til noget". De to tidligere artikler blev bragt i ErhvervsBladet

14. og 15. oktober 2002.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen