Berlingske Business

Vred investorgruppe konfronterer Vestas’ bestyrelse

Vestas opjusterer RB PLUS Vi er på vej mod vindmøller af gigaf
Overskrift
Vestas. Foto:
Vestas opjusterer Vestas skruer op for forventningerne til 2015
Overskrift
ARKIVFOTO:Vestas afslutter 2015 med finsk ordre på 34 vindmøller En kunde i Finland har bestilt 34 vindmøller fra Vestas, som runder året af med ordre-slutspurt.Se RB 30.12.2015 kl.14. Arkivfoto:Vestas opjusterer deres forventninger efter et stærkt tredje kvartal...Se RB kl.08.34 ARKIVFOTO 2014 af Vestas hovedkvarter- - Se RB 6/5 2015 08.40. Vestas har stærk vind i ryggen og kan opjustere forventningerne til hele årets regnskab. (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2014) Foto:

En gruppe af stærkt undrende aktionærer kræver svar fra Vestas-ledelsen efter afsløringer om hemmeligholdt og risikabel finansiering af projektselskaber.

I årene 2009 til 2012 omsatte den danske vindmølleproducent Vestas for 6,8 milliarder på salg af vindmøller til projektselskaber med det formål at nedbringe sine egne lagre. Problemet er, at Vestas indirekte selv finansierede salget til skuffeselskaberne uden at informere sine aktionærer, og det har fået 53 institutionelle investorer op i det røde felt.

Det skriver Børsen.

Onsdag afholder Vestas generalforsamling for sine aktionærer, men det er ikke alle, der møder op positivt stemt. Derfor står det klart at bestyrelsesformand Bert Nordberg og resten af Vestas’ bestyrelse må afsætte tid til at besvare spørgsmål om den tidligere praksis med projektselskaber, der ellers har været hemmeligholdt.

Ifølge Børsen var flere af projektselskaberne relateret til tidligere Vestas-chefer, mens Vestas påtog si g størstedelen af risikoen og derfor havde milliarder ude at svømme i projekterne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen