Berlingske Business

Vindmøllevingerne havde knap så meget fart på i 2016

vindmøller
Foto:

Manglende vind betød, at vindmøllernes andel af det samlede elforbrug faldt sidste år.

Selv om stormen Urd lukkede 2016 af med en solid omgang blæsevejr, så var sidste år faktisk usædvanligt vindstille.

Det betyder, at vindmøllerne ikke kom på nær så meget arbejde som sidste år, og det gik ud over produktionen af vindkraft.

Energinet.dk har beregnet, at vindenergi sidste år udgjorde 37,6 procent af det samlede danske strømforbrug, og det er 4,4 procentpoint lavere end i 2015, hvor det omvendt var ret blæsende.

Dermed blev der sat en stopper for en otte år lang serie, hvor vindandelen af det danske strømforbrug satte rekord hvert år.

Nedgangen kommer dog ikke bag på Carsten Vittrup, der er rådgiver i Energinet.dk's afdeling for forskning og udvikling.

- Sidste år var et af de mindst blæsende i nyere tid, og da der heller ikke er blevet sat mange nye møller op, så er det ikke overraskende, at 2016 ikke blev et rekordår, siger han.

Hvis man sætter et normalt vindår til indeks 100, ender 2016 omkring indeks 90, mens man i 2015 nåede op på index 114.

Uanset vindmængden ser det dog ud til, at 2017 kan blive et nyt rekordår.

Det skyldes, at tre havvindmølleparker har udsigt til at blive taget i drift.

Det drejer sig om Horns Rev 3 i Vesterhavet ud for Esbjerg og de kystnære parker Vesterhav Syd og Vesterhav nord ud for Ringkøbing og Harboøre.

At vindmøllernes produktion varierer kraftigt over tid, understreges også af statistikkerne for de enkelte dage i 2016.

Eksempelvis udgjorde vindenergi kun 1,0 procent af elforbruget 16. juni, mens det tilsvarende tal for 17. april hed 103,6 procent.

Ud af årets 8760 timer var vindmølleproduktionen samlet set større end det totale danske elforbrug i 317 timer.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen