Berlingske Business

Vindkraft løfter DONGs resultat frem mod børsnotering

HPDE2
Henrik Poulsen, adm. direktør i DONG Energy, har netop præsenteret energikoncernens regnskab for første kvartal 2016. Foto:

Energiselskabet DONG har netop offentliggjort kvartalsregnskab, og her er det i særdeleshed selskabets vindmøller, der driver værket. Selskabet opjusterer sit langsigtede afkastmål.

Efter en enorm nedskrivning i afslutningen af 2015, er DONG Energy nu tilbage på banen med et meget godt regnskab, hvor særlig vindmøllerne i koncernen bidrager positivt frem mod den kommende børsnotering af selskabet.

Driftsresultatet i DONG steg til 8,1 mia. kr. i 1. kvartal 2016 mod 6,0 mia. kr. i 1. kvartal
2015, svarende til en stigning på 35 pct., og her er det som nævnt vindkraften, der bidrager stærkt. Hele 53 pct. er driftsindtjeningen steget, og det giver et driftsresultat på 2,9 mia. kr.

»DONG Energy har haft en meget tilfredsstillende start på 2016. Vores strategiske omstilling til vedvarende energi og grønne kundeløsninger er godt i gang og understøtter vores stærke økonomiske resultater – både på kort og lang sigt, hvilket har ført til at vi har opjusteret vores ROCE forventninger for koncernen fra 12% fra 2020 til 12%-14% i perioden 2017-2020,« siger Henrik Poulsen, koncernchef i DONG Energy.

ROCE er et mål for afkast på den investerede kapital, og det er et af de mest centrale tal, som investorer kigger på, når de skal investere i selskaber. Med DONGs børsnotering i horizonten vil denne opjustering garanteret give store smil i DONGs ejerkreds.

Der er dog umiddelbart ikke noget nyt i forhold til timingen af den nævnte børsnotering. Henrik Poulsen skriver i sin beretning, at man stadig arbejder hen mod en notering inden første kvartal 2017.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen