Berlingske Business

Vind- og solenergi skaber millioner af nye job

CHINA-RENEWABLES/WASTE
Foto:

Alene i Kina er 3,5 millioner personer beskæftiget i sektoren for vedvarende energi.

Satsning på energikilder som sol og vind skaber millioner af nye arbejdspladser verden over.

Sektoren beskæftigede i 2016 globalt knap ti millioner personer. Det er næsten dobbelt så mange som i 2012.

Tallene fremgår af en rapport offentliggjort onsdag af det Abu Dhabi-baserede International Renewable Energy Agency.

- Faldende omkostninger og understøttende politikker har drevet investeringer og beskæftigelse i vedvarende energi frem, siger agenturets generaldirektør, Adnan Z. Amin.

I 2012 var godt fem millioner mennesker beskæftiget med at producere, installere og vedligeholde vindmøller, solceller og andre grønne energikilder.

- De seneste fire år er antallet af job i sol- og vindsektoren sammenlagt mere end fordoblet, siger han som eksempel på udviklingen.

Indregnes beskæftigelsen fra store vandkraftprojekter, var den samlede beskæftigelse på 9,8 millioner i 2016. Uden disse job lander tallet på 8,3 millioner.

De højeste antal arbejdspladser i vedvarende energi har Brasilien, Kina, Tyskland, Indien, Japan og USA.

Alene i Kina arbejdede 3,46 millioner i sektoren i 2016 eller 3,4 procent flere end året før.

Rapporten nævner også, at 62 procent af det samlede antal arbejdspladser er i Asien, hvor vedvarende energiprojekter er på fremmarch. Især i Malaysia og Thailand.

Sidstnævnte er for eksempel blevet verdens førende inden for produktion af solceller.

Tendensen med flere grønne arbejdspladser ventes at fortsætte.

- Vi forventer, at antallet af folk, der arbejder i den vedvarende sektor, kan nå 24 millioner i 2030, siger Adnan Z. Amin.

Stigningen vil ifølge Amin mere end udligne de mange job, som forventes at gå tabt i traditionelle energisektorer som olie, gas og kul for eksempel.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen