Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Vind-kongen fra Vestas: Sol bliver vores største konkurrent

11BUSRunevad-100802.jpg
Anders Runevad, administrerende direktør for Vestas, er netop rykket ind i selskabets nye københavnske hovedkontor på Amager. Herfra skal konkurrence med andre energiformer tages op i de kommende år. Foto: Thomas Lekfeldt.

Kul, atomkraft, gas eller vind? Sådan har valgpaletten længe set ud i energiens supermarked, men prisen på solceller falder så dramatisk, at Vestas’ topchef, Anders Runevad, ser solceller som vindmøllernes nærmeste konkurrent.

Ørkenen i de Forenede Arabiske Emirater er meget lidt gæstfri. Sandklitterne strækker sig fra de befolkede kyster, indtil de fortager sig i den ­varmeflimrende horisont. Ørkenen kan ikke rigtigt bruges til hverken beboelse ­eller opdyrkning, men den kan bruges til solceller – og dét til ekstremt lave priser.

Solceller solpanel - 10_201607

I slutningen af september udbød det statslige forsyningsselskab 350MW solceller, og vinderbuddet lød på 160 kr. per megawatttime (MWh). Det er ekstremt billigt, når den billigste kulkraft i verden bygges for 220 kr. per MWh, vindkraft går for 287 kr.

I Vestas’ nye, københavnske hovedkontor i toppen af Copenhagen Towers i Ørestad har topchef Anders Runevad bidt mærke i de faldende priser på solenergi. Hans meget succesrige profitable growth-strategi fra 2014, der har bragt Vestas-aktiekursen tilbage i skyerne, har som ét af sine fire hovedmål at få ­prisen på vindenergi ned til prisen for kul og gas. Men i en meget nær fremtid er det ikke længere den fossile elproduktion, Vestas’ møller skal holdes op imod. Det er derimod solceller, fortæller Anders Runevad:

»Jeg mener helt basalt, at der sker et skifte i, hvem der er vores hovedkonkurrent. Det plejede at være kul og gas, men vi vil se meget mindre konkurrence fra dem og i stedet få mere konkurrence fra andre vedvarende ­kilder, og her er solceller den mest synlige i dag,« ­siger Anders Runevad i et interview med Business.

Den dystre, den hårde og den opløftende

Over de kommende årtier vil der ske en enorm udbygning af elproduktionsanlæg. Kulkraft står til at blive den store taber – i hvert fald i OECD-lande – men der er noget mere tvivl om den vindende teknologi. De fleste fremskrivninger viser, at fremtidens elproduktion vil tegnes af flere teknologier, hvor særlig ved­varende kilder vil tage en stor markedsandel. Men hvordan kampen mellem sol og vind vil udfolde sig, er der meget forskellige bud på. Indtil 2020 mener de fleste analytikere, at vind stadig vil slå sol, og det istemmer Anders ­Runevad:

»Solceller bruges mest på hustage, så vi er endnu ikke oppe i ansigt-til-ansigt konkurrence med solceller, og jeg ser et meget beskedent overlap mindst frem til 2020,« siger Vestas-direktøren.

Den amerikanske skatterabat til vind­projekter, den såkaldte PTC, udløber ved årsskiftet 2020-2021, og det bliver ifølge Bloomberg New Energy Finance startskuddet til udbygning af solceller, der på verdensplan vil udgøre 29 pct. af al elkapacitet i 2040 – svarende til lidt under fire gange den samlede, nuværende kapacitet i USA. Vind vokser til 13 pct.

Når man sammenligner storskala-elproduk­tion, vil vind stadig vokse hurtigere en solceller, men særligt én analyse er decideret dommedagsprofetisk omkring vind. Det er den årlige fremskrivning fra U.S. Energy ­Information Administration under det amerikanske Energiministerium, der spår, at vindmarkedet i USA efter flere stærke år vil uddø næsten helt efter 2021. Herefter vil udbygningen af vedvarende energi næsten udelukkende bestå af solceller.

Vind og sol deler rovet

Anders Runevad er skeptisk over for rapportens konklusioner, fordi vind stadig vil være billigere end sol mange år frem. Eksemplet fra De Forenede Arabiske Emirater er formentlig også et særtilfælde hvad angår solcellepriser, men lignende eksempler fra Chile, Mexico og Californien viser, at det i hvert fald i et bælte omkring Ækvator er meget fordelagtigt at bygge solceller. Direktøren for Vestas-konkurrenten Nordex har sågar kaldt solceller for en »skræmmende« konkurrent til vind.

Vestas Goldman sachs Vestas får sin hidtil største ordre i år

På globalt plan forventer olieselskabet BPs meget anerkendte analyseafdeling, at landvindmøller kan producere strøm billigere end solceller i hvert fald frem til 2035, men på nogle centrale markeder som Californien og Texas vil Vestas på sigt blive udfordret af solceller, vurderer Anders Runevad.

»Det vil afhænge meget af, hvem der har mest succes med at presse prisen ned, men tager du til det indre Mexico, hvor solen altid skinner, så vil solceller naturligvis vinde der. Bor man i Norden, ved man, at der er steder i verden, hvor solen aldrig vil nå vindmøllernes kapacitet,« siger Anders ­Runevad, der fremhæver Indien, hvor regeringen har meldt ud, at man vil bygge 60 gigawatt vind og 100 gigawatt sol.

»Hvis vi kan bygge 60 GW vind i Indien, så vil jeg være rigtig glad!« siger Anders Runevad smilende. »Men jeg er enig i, at over tid vil der være markeder, hvor sol er større end vind. USA er et godt eksempel, hvor jeg tror, at du vil se mere sol, jo længere du kommer sydpå, og mere vind jo længere du kommer nordpå.«

06BUSPIX-ANDERS-ZTORM-14225.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen