Berlingske Business

Vind-chef: Vindmøller er blevet ekstremt billige

Vindmøller Vestas Vestas vandt på klimamål
Foto:

Den danske salgschef for den spanske vindmølleproducent Acciona i USA opfatter konkurrencen på det amerikanske vindmøllemarked som benhård.

Konkurrencen på det amerikanske vindmøllemarked er benhård, og de tre store aktører, Vestas, GE og Siemens, løber med broderparten af ordrerne, mens de øvrige må kæmpe om de resterende procenter.

Det siger Leif Andersen, der er salgschef for den spanske vindmølleproducent Acciona i USA, til Ritzau Finans.

- Priserne er faldet, og i øjeblikket er der benhård konkurrence på alt, der rører sig. Vi havde den magiske barriere på et tidspunkt med 1 dollar per kilowatt betydende, at en 3 megawatt-maskine kostede 3 mio. dollar leveret til sitet. Den barriere er vi brudt under, siger Leif Andersen under en vindmøllekonference i Orlando, Florida.

09BUShannibal.jpg

Han vurderer, at de kriser, branchen har været igennem, har betydet, at man har været tvunget til at blive bedre både på omkostninger og på teknologi. Og det har virket

- Møllerne er billigere og mere effektive i dag, end jeg nogensinde havde troet var muligt, siger Leif Andersen.

Acciona skal i år levere 465 megawatt, som alle skal installeres i Texas. Det vil formentlig betyde, at selskabet kommer op blandt de fem største - men langt fra top tre, der tæller Vestas, GE og Siemens.

- De tre store tager 80-85 pct. af markedet, det vi ved godt, og det er bare, som det er. Vi skal så sikre, at det, der er tilbage, er nok til at holde os i gang. Der er ikke så mange, der slås om de sidste længere, end der var på et tidspunkt, siger Leif Andersen.

Feltet under de tre store aktører tæller spillere som Acciona, Gamesa, Nordex, Suzlon, og Goldwind, og Acciona har en ambition om at ligge i toppen af det felt.

Når de tre store aktører har givet de mindre baghjul, skyldes det ifølge Leif Andersen især finansielle muskler.

Udover at møller skal være verificeret uafhængigt (hvilket Acciona også er lykkedes med på sin 3 megawatt-mølle) er prisen ekstremt afgørende.

- Der har vi måske fra Accionas side været lidt bagefter før i tiden - for 2-3 år siden. Vi har haft et meget intenst cost-of-energi-program, hvor vi er gået igennem stort set alt, hvad der findes i møllen. Vi har virkelig opnået nogle utroligt gode resultater i den retning og har reduceret prisen per produceret kilowatttime. Det er det, der i sidste ende betyder noget for kunden, siger Leif Andersen.

Siemens vil overvåge vindmøller fra Brande

På vindkonferencen i Orlando har markedsanalytikere peget på et marked i USA på i omegnen af 12-16 gigawatt samlet for 2015 og 2016. Leif Andersen tvivler dog stærkt på, at der bliver opført så mange møller.

- Jeg tror, man skal være glade for blot at nå de 12 gigawatt. Hvis man lægger tallene sammen over de projekter, der er kvalificeret til PTC, så er der nok til at komme op på 12-15 gigawatt. Jeg tror dog ikke, at alle de projekter bliver gennemført. Det er et spørgsmål om, hvor mange elsalgsaftaler, man kan få. Der er projekter nok derude, men der er også nogen, der skal købe den strøm og nogen, der skal sætte penge i det også, siger Leif Andersen.

ØRESUND - Pressetur på Peberholmen i Øresund

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen