Berlingske Business

Vi samler plast som aldrig før - kun 15 procent genbruges

plas
Amager Ressource Center, hvor plasten presses sammen til store baller. Foto:

I år samler danskerne 30.000 tons plast til genbrug, men det meste bliver brændt, skriver Jyllands-Posten.

Flere end fire millioner danskere får jævnligt afhentet plast hjemme i deres private bolig. Og antallet stiger konstant. Efter afhentning bliver plasten sorteret og gjort klar til genbrug. I år bliver det til cirka 30.000 tons.

Men kun cirka 15 procent af den indsamlede plast bliver genbrugt, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten mandag.

Derfor ender det meste genbrugsplast med at blive brændt eller gravet ned, lyder vurderingen fra Mikkel Brandrup, politisk chef hos Dansk Affaldsforening, der er selskabernes fælles forening.

»Indtil for nylig blev halvdelen af den indsamlede plast - især plast i lav kvalitet - eksporteret til Kina, men Kina har lukket helt for importen. Derfor bliver hovedparten af den indsamlede plast formentlig brændt, mens kun cirka 15 procent bliver genbrugt,« siger Mikkel Brandrup.

Han henviser blandt andet til erfaringerne fra Tyskland, hvor man har indsamlet plast i 20 år.

En lille del af den indsamlede plast, der ikke kan genbruges, bliver opmagasineret forskellige steder i Europa, andet bliver eksporteret til lande som Malaysia og Indien, lyder det fra Dansk Affaldsforening.

Der findes mange forskellige typer plast, som ikke bare kan smeltes sammen til ny plast.

Og mange produkter indeholder plasttyper, der er svejset sammen, og som ikke bare kan skilles ad, hvilket gør det umuligt at genbruge plastikken.

»Hvis man vil noget med genanvendelsen af plast, skal der stilles håndfaste krav til industrien,« siger Mikkel Brandrup.

Professor Henrik Wenzel fra Syddansk Universitet er enig:

»Den plast, man samler ind, indeholder alle mulige polymerer, er tilsat forskellige stoffer og kommer i alle mulige farver, hvilket gør det meget svært at genbruge plast,« siger Henrik Wenzel.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen