Berlingske Business

Vestas-veteran vil på britisk børs med solprojekt

Nordic Solar
Den tidligere Vestas-formand Ejvind Sandal (tv.) sidder nu for bordenden i Nordic Solar Energy. Planen er, at solenergiselskabet skal børsnoteres inden for tre til fire år i England. Selskabet blev stiftet i 2010 af Nikolaj Hoff (th.). Foto:

Med den tidligere Vestas-formand Ejvind Sandal for bordenden har selskabet Nordic Solar Energy knap fem år efter sin grundlæggelse aktiver for næsten en halv milliard kroner. Målet er nu at få børsnoteret selskabet i England. Flere danske rigmænd er med i investorkredsen.

En dansk satsning på solenergi har sat kurs mod de udenlandske kapitalmarkeder. Vestas-veteranen Ejvind Sandal og selskabets stifter Nikolaj Hoff indtager nøglerollerne i en plan, der skal bringe Nordic Solar Energy på børsen i Storbritannien inden for tre til fire år.

Nordic Solar Energy har netop købt en solpark i England på 13,1 MW og får dermed mere end fordoblet sin portefølje til 24,3 MW fordelt på fem forskellige EU-lande. Med det seneste opkøb på 175 mio. kr. har selskabet nu aktiver for næsten en halv milliard kroner. Og forbindelsen til Storbritannien er ikke helt tilfældig.

UAE-OAPEC-ENERGY-MEETING

»Vores mål er at lave en børsnotering. Det behøver ikke at være i København, men det kunne sagtens blive i England, som er meget glad for solenergi. Der er investeret mange, mange milliarder i engelsk solenergi over de sidste tre-fire år,« siger Nikolaj Hoff, der er direktør for Nordic Solar Energy.

For at komme med i solprojektet skal den enkelte investor være i stand til at lægge minimum 750.000 kr. i indskud. Den typiske aktionær i Nordic Solar Energy er en person, som har solgt sin virksomhed og leder efter en langsigtet placering af sine penge. Det knap fem år gamle solselskab har allerede tiltrukket en række danske rigmænd, som passer godt på den beskrivelse.

I investorkredsen findes kendte erhvervsnavne som kildevandskongen Allan Feldt, Frederik Heegaard, der ejer Nørrebro Bryghus og skabte sin formue på salget af Novasol, Eigil B. Christensen, der blev mangemillionær på at sælge trykkerivirksomheden Color Print og Per Blinkenberg-Thrane, som skabte sin formue i satellitkommunikationsvirksomheden Thrane & Thrane.

Formandsstolen i Nordic Solar Energy indtages af Ejvind Sandal, der tidligere har været formand for Vestas, Brøndby IF og direktør i Politikens Hus. Den 72-årige erhvervsmand har selv investeret i selskabet ved at sætte et par millioner fra sin kapitalpension i spil. Han lægger ikke skjul på, at formålet med børsnoteringen er at gøre aktierne i Nordic Solar Energy mere likvide.

»Det kan man blandt andet gøre via en børsnotering. Det behøver ikke nødvendigvis at være en børsnotering, der mangedobler kursen i løbet af ingen tid. Det er først og fremmest et spørgsmål om at skaffe en markedsplatform,« siger Ejvind Sandal.

Foruden sit formandskab i Nordic Solar Energy sidder Ejvind Sandal også for bordenden hos Den Faberske Fond, som er en af de større enkeltaktionærer i selskabet. Når investorer bliver tiltrukket af at skyde penge i solenergi skyldes det i første omgang, at attraktive afregningspriser giver sikkerhed for et fornuftigt afkast. Og dernæst har »solklubben« en så beskeden størrelse, at investorerne kan få et meget konkret førstehåndsindtryk af, hvordan dagsformen for deres investeringer ser ud, mener Sandal.

»Der er mange, som er velhavende nok til, at de kan afse penge til den slags investeringer, men ikke har lyst til at blive marginaliserede i en kapitalfond. Vi prøver at holde det i en klubmodel, hvor vi inviterer investorer med ud at se på de forskellige solcelleanlæg engang imellem. Jeg kan godt lide tanken om, at der er sådan noget look-and-feel over det,« siger Ejvind Sandal.

Foruden statsgaranterede priser på solenergi har det danske selskab samtidig haft stor medvind, når det gælder prisen på teknologi. Hardwarepriserne er faldet med noget nær raketfart, så et solpanel i dag koster omkring 80 pct. mindre, end det gjorde for syv-otte år siden.
Derudover mener selskabets direktør Nikolaj Hoff, at der er klare fordele ved at investere sine penge i solparker sammenlignet med eksempelvis vindenergi.

18BUSsolceller.jpg

»Du ved, at solen står op i morgen tidlig. Når vi kigger hen over et kalenderår, er der et sving på plus/minus fem pct. hvert år. Du ved ikke, om det vil blæse i morgen. Med vind kan det svinge med 25 pct.,« siger Nikolaj Hoff.

Ejvind Sandal har tidligere haft »et fast forhold« til vind og bedyrer, at det stadig er en energiform, som står ham nært. Men i takt med at både møller og projekter er blevet større og større, har spillepladen fået så massivt et omfang, at han ikke længere kan se sig selv i det.

»Det at være vindmølleenergiproducent kræver en kæmpe organisation.  Med solenergi stiller du bare op, retter ind og slutter til. Og så skal du engang imellem feje lidt støv af panelerne og sørge for at jage mågerne væk, så de ikke laver slemme klatter. Det er en meget, meget enkelt model,« siger Ejvind Sandal.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen