Berlingske Business

Vestas-topchef lufter mulighed for yderligere aktiegevinst

Vestas-runevad
Overskrift
Vestas' administrerende direktør Anders Runevad forventer ingen opkøb, men pengene skal ikke samle støv hos Vestas. Foto:
 

Efter flere års krise bugner pengetanken i vindmøllegiganten, og pengene skal ikke samle støv, lover adm. direktør Anders Runevad.

Vestas-topchef Anders Runevad er en populær mand i investorkredse, for siden den gemytlige skåning tiltrådte i september 2013, er aktiekursen steget 203 procent, svarende til 51 milliarder kroner.

Under telekonferencen med bankanalytikere efter Vestas' kvartalsregnskab, var der da også lykønskninger med rekordresultatet stort set hele vejen rundt. Driftsresultatet på 79 millioner euro er knapt dobbelt så stort som samme kvartal sidste år, marginerne satte rekord, return on investment endte på tårnhøje 44 procent og ordrebogen er tykkere end nogensinde i første kvartal.

Med en markant forbedret pengestrøm bugner pengetanken nu i Vestas, der har 1,7 milliarder euro i banken. Og netop den post i regnskabet fik flere analytikere til at spørge ind til topchefens planer for fremtiden.

»Vi skal huske, at bare for et år siden havde Vestas stor gæld og ingen kontanter. Det har været en fantastisk udvikling på kort tid, for nu har vi en stor kontantbeholdning, og det giver os muligheder for fremtiden,« siger Anders Runevad.

I forbindelse med årsregnskabet udlodede Vestas et udbytte til aktionærerne på 3,90 kroner pr. aktie, svarende til 29,5 procent af nettoresultatet. Det var samtidig første gang i 12 år, men Vestas' koncernfinansdirektør Marika Fredriksson slog ved telekonferencen onsdag fast, at det ikke var planen, at det skulle blive en enlig svale.

Med 1,7 milliarder euro i banken ligger flere muligheder foran Vestas-ledelsen. Udbytte til aktionærerne, aktietilbagekøb og opkøb i branchen er nogle af de mest oplagte, men udbyttet lader til at være den mest oplagte.

»Vores strategi er bygget på organisk vækst, så opkøb er i udgangspunktet ikke som en del af vores planer. Som markedsleder evaluerer vi løbende markedet, men vi er glade for den størrelse, vi har,« siger Anders Runevad og tilføjer:

»Dividende til aktionærerne er en af vores muligheder, men det er i sidste ende bestyrelsen, der tager beslutningen, ligesom de gjorde ved årsregnskabet.«

Inden investorerne får alt for våde drømme om Vestas som en ny udbytte-aktie, maner Sydbanks senioranalytiker Jacob Pedersen til besindighed.

»Det er ikke mere end et par år siden, at Vestas stod tæt på konkursens rand. Den nærdødsoplevelse sidder stadig dybt i ledelsen hos Vestas, og der er ingen tvivl om, at det er noget, der skal på afstand. Investorer, kunder og samarbejdspartnere må ikke få frygt for, at scenariet kan gentage sig. Det kræver tid, og det er mere et spørgsmål om psykologi end om kassebeholdning,« siger han.

Han forventer, at Vestas i de kommende år vil have en mere tilbageholdende tilgang til udbytte og tilbagekøb, end regnskabstallene ellers normalt ville give anledning til.

»De skal vise, at de kan eksekvere og levere solide resultater i en periode med stabilitet. Og når det sker, så vil de begynde at sende rigtig mange penge til aktionærerne,« siger Jacob Pedersen.

Han forventer en solid ordrebog i 2015, som vil støtte at aktiekursen fortsætter opad de kommende år, såfremt aktiemarkedet generelt undgår et kollaps.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen