Berlingske Business

Vestas overhaler GE i USA - Siemens taber andele

Pengene strømmer ind i Vestas efter ekstraordinært år
Det går godt for den danske vindmølleproducent Vestas. Foto:

Efter et sandt jubelår for Vestas i USA har den danske vindmølleproducent overtaget tronen som den største leverandør til det amerikanske vindmøllemarked. Det er ellers en position, som i mange år har været knyttet til lokale GE.

De store tabere af markedsandele er imidlertid Siemens og Nordex, kan det udledes af en rapport fra den amerikanske vindmølleforening, AWEA. Vindforeningen kom torsdag med sine tal for markedsudviklingen sidste år, og her blev det samlede marked i USA - målt på nye idriftsættelser - opgjort til 8203 megawatt.

Til sammenligning havde analytikerne hos Barclays estimeret et marked på 9,4 megawatt, men afvigelsen mener finanshuset kan tilskrives de præciseringer, der kom til PTC-støtteordningen medio 2016, hvor udviklere fik en flerårig periode til gennemførelse af deres projekter.

Vestas Vestas sætter rekord efter ordrerus på årets næstsids

»Mere vigtige er imidlertid udviklingen i markedsandele. Vestas øgede sin andel fra 33 pct. i 2015 til 43 pct. til 2016. Selskabet snuppede andele fra Siemens, som nu har set sin andel falde fra 26 pct. i 2014, til 14 pct. i 2015 og 10 pct. i 2016,« skriver Barclays i et notat.

GE øgede også sin markedsandel - men kun med et procentpoint til 42 pct. Nordex og Acciona havde endvidere samlet en andel på blot 1 pct. mod 7 pct. i 2015, mens Gamesa havde en næsten uændret markedsandel på 4 pct.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen