Berlingske Business

Vestas' ordreindgang satte rekord i 2015

Rekordtilgang af nye ordrer for Vestas sidste år
Vestas overraskede positivt med sine mindre ordrer i fjerde kvartal. Arkivfoto. Foto:

Vestas overraskede positivt med sine mindre ordrer i fjerde kvartal, og det løftede den samlede ordreindgang for vindmølleforretningen op til rekordhøjt niveau i 2015. Det viser Vestas' årsregnskab.

Langt de fleste af ordrerne var kendte, da der var annonceret 8099 megawatt (MW) i løbet af året - både i enkeltvise nyheder om større ordrer samt i de kvartalsvise opdateringer om mindre ordrer. Tallet for de små ordrer i fjerde kvartal manglede dog, og det viste sig at være et stykke højere end forventet.

Summen af de uannoncerede småordrer, som investorerne først får kendskab til i forbindelse med regnskabsaflæggelsen, var dermed på 844 MW i kvartalet.

RB PLUS Vi er på vej mod vindmøller af gigaformat energi

RB PLUS Verdens crème de la crème samles på ny

Ifølge et estimat fra Ritzau Estimates havde analytikerne ventet 601 MW i uannoncerede ordrer.

Koncernen modtog dermed ordrer med en samlet kapacitet på 8943 MW sidste år, hvilket er en væsentlig fremgang i forhold til 2014, hvor ordrerne udgjorde 6544 megawatt.

Det slår samtidig den hidtidige rekord på 8673 MW fra 2010.

- Vi sikrede den højeste ordreindgang i selskabets historie, og dette med ordrer i 34 lande på fem kontinenter, hvilket tegner godt for et fortsat højt aktivitetsniveau i 2016, siger Vestas-chef, Anders Runevad, i årsregnskabet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen