Berlingske Business

Vestas: Nye møller kan sikre fortsat lederskab på markedet

Vestas vinder stor amerikansk mølleordre
Arkivfoto. Nye møller kan sikre fortsat lederskab på markede (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2017) Foto:

De nye 4 megawatt-møller, som Vestas lancerede i sidste uge, burde gøre selskabet i stand til at reducere prisen på vindenergi hurtigere end markedet.

Det vurderer aktieanalytiker Janne Vincent Kjær fra Jyske Bank, som anbefaler at udnytte kursfald til at købe op af Vestas-aktien.

»Konkurrencen i markedet er fortsat hård, og der er et pres fra kunderne for at reducere prisen på vindenergi. Dette er Vestas dog i stand til at håndtere ved hjælp af af sine stordriftsfordele, lanceringen af nye mere effektive vindmøller og fortsatte omkostningsbesparelser, der giver Vestas mulighed for at reducere prisen på vindenergi hurtigere end markedet og dermed underbyde konkurrenterne,« skriver Janne Vincent Kjær i et notat.

Overgangen til auktioner på landbaserede vindmølleprojekter i Europa ventes at føre til et øget prispres, hvilket den seneste auktion i Tyskland også indikerede.

VNT

Her blev gennemsnitsprisen på de vindende budt ned i 57,1 euro per megawatt-time - et fald fra et omkostningsniveau omkring 67 euro per megawatt-time alt afhængig af kvaliteten af det enkelte vindmøllesite - baseret på vindmøller i drift i 2016/2017.

»Takket være en årlig forhøjelse i produktionen af vindenergi med op til 20 pct. vurderer vi dog, at Vestas er i en god position til at håndtere det nye auktionsbaserede system i Tyskland. Vi er derfor ikke bekymret for, om Vestas' marginer skulle stå for skud på grund af prispres, og vi anbefaler at udnytte et fald i kursen til at købe op i aktien,« skriver analytikeren.

Vestas-aktien nåede i maj årets højeste punkt på 621 kr., men er siden faldet til niveauet 578 kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen