Berlingske Business

Vestas: Mange vindprojekter med i brasiliansk energiauktion

Vestas ansætter 400 arbejdere i Colorado
Foto:

En lang række vindmølleprojekter er linet op til at deltage i en auktion over alternative energiprojekter, som Brasilien gennemfører den 27. april.

Den brasilianske planlægningsmyndighed EPA har ifølge Recharge News godkendt 172 mølleprojekter med en samlet kapacitet på 3,9 gigawatt til at deltage i auktionen. Det svarer til 92 pct. af de samlede energiprojekter, der forsøger at sikre sig kontrakter.

Oprindeligt var der registreret 530 vindmølleprojekter med en samlet kapacitet på 12,9 gigawatt til auktionen, men efter en grovsortering er tallet nedbragt til 172 projekter, som så har fået grønt lys til at deltage.

Vestas i modvind

Myndighederne har fastsat en pris på 179 real per megawatt-time, som er loftet for, hvor meget brasilianerne vil betale for vindenergi, der etableres som led i auktionen. Prisen er væsentligt højere end de 137 real, der blev sat som loft ved en auktion i november sidste år, men det skal også ses i lyset af en svækkelse af den brasilianske valuta siden dengang.

Ved auktionen i november blev den gennemsnitlige pris på kontrakterne fastsat til 136 real per megawatt - altså lige under den maksimale pris, og det var ca. 15 pct. over den pris, som projekter blev afregnet til et år tidligere.

Projekter under den forestående auktion skal starte kommerciel drift seneste den 1. juli 2017.

Den brasilianske regering vil ifølge Recharge holde mindst to auktioner yderligere i år, der inkluderer vindprojekter, og den brasilianske vindmølleforening, ABEEólica, har vurderet, at op til 4 gigawatt vindenergi kan sikre sig kontrakter i år.

Det svenske energiselskab Vattenfall er udvalgt til at opføre h

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen