Berlingske Business

Vestas-konkurrent opjusterer efter stor fremgang

SPAIN-ENERGY/
Gamesa opjusterer efter stor fremgang. Gamesa forklarer, at det forhøjede overskuddet - ud over den stigende aktivitet - også skyldes bedre kontrol med udgifterne, hvor der er sparet penge på flere områder. Foto:

Stor fremgang i Indien og Latinamerika har været nøglen bag et markant løft på top- og bundlinjen for den spanske vindmølleproducent Gamesa.

Selskabet løftede omsætningen med 33 pct. til 2192 mio. euro i de første seks måneder af 2016, mens driftsoverskuddet før skat og renter steg med 70 pct. til 230 mio. euro.

Det viser regnskabet fra Vestas-konkurrenten, som er offentliggjort onsdag aften.

SPAIN-ENERGY/


Ud over fremgang på det indiske og latinamerikanske marked fremhæver selskabet også en god udvikling i Europa og USA. Det er 11. kvartal i træk, at Gamesa har haft tocifrede procentmæssige vækstrater.

Selskabets ordreindgang var på 1180 megawatt (MW) i andet kvartal, hvilket var 16 pct. højere end samme periode året før, mens ordrebogen ved udgangen af juni var på 3228 MW.

Vestas Vestas: Nye danske jobs skaber glæde


Samtidig skriver selskabet, at udviklingen i servicedivisionen - som også Vestas satser massivt på - er gået som forventet.

Gamesa forklarer, at det forhøjede overskuddet - ud over den stigende aktivitet - også skyldes bedre kontrol med udgifterne, hvor der er sparet penge på flere områder.

Siemens

Gamesa opjusterer forventningerne til hele året i forbindelse med regnskabet og regner nu med en ordrebog på mindst 4000 MW og et driftsoverskud på mindst 430 mio. euro. Tidligere lød forventningerne på de to poster på henholdsvis 3800 MW og 400 mio. euro.

Den spanske vindmølleproducent er for nylig gået sammen med Siemens, hvor de to virksomheders vindmølleaktiviteter er slået sammen under ét.

Vestas kommer med regnskab for andet kvartal den 18. august.

Gamesa

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen