Berlingske Business

Vestas-konkurrent melder om kraftigt prisfald i møllepriser

Vindm
Foto:

Den amerikanske Vestas-konkurrent GE Renewable Energy melder om fortsat prispres, hvilket selskabet forsøger at kompensere for ved at skære i omkostninger.

I første kvartal faldt priserne på nye mølleenheder til ordrebogen med 13 pct. i forhold til samme periode sidste år.

Det sagde finansdirektøren for General Electric, som GE Renewable Energy er en del af, Jamie Miller, fredag på en telekonference efter GE-koncernens regnskab for årets første tre måneder.

»Onshore-markedet fortsætter med at have prismæssig modvind på vindmøller, men vi gør gode fremskridt med at tage omkostninger ud,« sagde Jamie Miller.

GE havde i de første tre måneder af 2018 en ordreindgang på 936 vindmøller mod 589 i samme periode sidste år. Det er drevet af salg på selskabets hjemmemarked i USA, idet internationale ordrer faldt 46 pct.

k

Ordreindgangen i værdi steg 15 pct. til 2,4 mia. dollar. Her udgjorde onshore vindordrer 2,1 mia. dollar, svarende til en stigning på 16 pct.

Fremgangen var her drevet af en stigning i ordrer på udstyr på 24 pct., mens serviceordrer faldt 21 pct., hvilket selskabet tilskriver timingen af amerikanske reposer-kontrakter.

I første kvartal indtægtsførte GE omsætning for 352 vindmøller mod 539 i samme periode året før. Omsætningen i divisionen faldt dog kun 7 pct. til 1,65 mia. dollar, da omsætningen på service og inden for vandenergi steg 25 pct. på årsbasis og dermed kompenserede for de færre afskibninger.

Sprogoe

Trods omsætningsnedgangen kunne GE Renewable i første kvartal se sin indtjening stige med 10 pct. til 77 mio. dollar, hvilket ifølge selskabet er drevet af opkøbet af LM Wind, der har danske rødder med afsæt i Lunderskov.

/ritzau/FINANS

22HEDR-104729-191.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen