Berlingske Business

Vestas-konkurrent genovervejer amerikansk børsnotering

MEXICO WIND ENERGY
Foto:

Vestas' spanske konkurrent Acciona genovervejer i øjeblikket, hvorvidt selskabets grønne energiaktiver skal børsnoteres i USA eller ej.

Private equity-firmaet KKR & Co. købte i juni 2014 en tredjedel af aktierne i Accionas portefølje af grønne energiaktiver uden for Spaniens grænser - hovedsageligt vindmøller og solceller - for 417 mio. euro, og planen var dengang, at aktiverne skulle sælges til amerikanske investorer ved hjælp af en børsnotering.

Idéen var at lave et såkaldt yieldco-selskab, der har vundet frem i de seneste år. Et yieldco-selskab fungerer på den måde, at de løbende pengestrømme fra eksempelvis vindmøller udloddes til aktionærerne som udbytte.

På den måde fungerer de en smule som obligationer, der løber lige så længe, som aktiverne snurrer penge hjem.

Ifølge Bloomberg planlægger Acciona, der er en stor spansk industrigruppe, som også producerer vindmøller, fortsat at børsnotere sine energiaktiver, men nu er blikket tilsyneladende rettet mod Europa.

Det skyldes, at de stabile pengestrømme fra vindmøller og solceller er i høj kurs i Europa, da pensionsselskaber og investorer generelt døjer med pauvre afkast på obligationer.

Ifølge Bloomberg var det oprindelig meningen, at det kun var Accionas udenlandske aktiver, som skulle børsnoteres, men nu arbejdes der angiveligt også med de spanske aktiver, der udgør mere end halvdelen af porteføljen, men har tabt en del værdi, fordi den spanske regering har forringet vilkårene for grønne energikilder med tilbagevirkende kraft.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen