Berlingske Business

Vestas halter bagefter på verdens vigtige vækstmarkeder

Vestas skruer op for forventningerne til 2015
Det kniber for Vestas med at følge med konkurrenternes ordrer på vigtige vækstmarkeder i Asien, Latinamerika og Afrika. Foto:

Det kniber for Vestas med at følge med konkurrenternes ordrer på vigtige vækstmarkeder i Asien, Latinamerika og Afrika.

Det går trægt med væksten i Vestas' andel af vindmøllesalg udenfor de store kernemarkeder i Europa og USA, lyder det samstemmende fra en række analytikere i banker som Nordea, Sydbank, Barclays og HSBC. Topchefen i Vestas erkender, at den nuværende indsats skal forbedres.

Det skriver Dagbladet Børsen.

Det er en kortlægning foretaget af Børsen Research, der viser, at det kniber for Vestas med at følge med konkurrenternes ordrer på vigtige vækstmarkeder i Asien, Latinamerika og Afrika.

Det udgør et problem for Vestas, da markederne i Vesten og særligt i USA, hvor vindmøllevirksomheden henter størstedelen af sine ordrer, ventes at stagnere eller skrumpe.

I begyndelsen af det nye årtusinde stod Vestas stærkt på vigtige vækstmarkeder som Kina, Indien og Brasilien, men den førende position er i dag eroderet på grund af konkurrence fra både lokale selskaber og internationale rivaler som Gamesa og General Electric.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen