Berlingske Business

Vestas: GE tror på PTC-forlængelse

General Electric, en af Vestas' største konkurrenter på vindmøllemarkedet, tror på gode nyheder fra de amerikanske politikere.

Den vigtige PTC-støtteordning, som giver skatterabat til vindmølleejere og dermed understøtter markedet, står til at udløbe til nytår. Men General Electric (GE) venter, at der igen vil blive fundet en løsning, så ordningen også løber efter årsskiftet.

- Vi ser ikke noget i dag, som ikke tyder på, at PTC'en bliver forlænget på den ene eller anden måde, udtaler GE-topchef Jeff Immelt på en telekonference oven på GE's regnskab for første kvartal af 2015.

GE har traditionelt set været stærk på det amerikanske hjemmemarked, men ikke haft så stort fodaftryk i resten af verden, når det kommer til vindmøller. Men det vil ændre sig, mener topchefen.

- Det bliver mere internationalt end USA-baseret fremover, ingen tvivl om det, men omtrent samme volumen, siger Jeff Immelt om sin vindmølleforretning, som også står til at blive udvidet med franske Alstoms aktiviteter på området.

GE's omsætning inden for vedvarende energi, hvor vindmøllerne dominerer, faldt 30 pct. i første kvartal sammenlignet med et år tidligere. Men målsætningen er stadig at afskibe omkring 3000-3200 møller i årets løb, i forhold til knap 2900 i 2014. I 2016 bliver tallet omkring 3000, anslår GE.

- Vi forventer stabil vækst for vindmøllerne i år, og i andet kvartal vil ordreindgangen vise en tocifret stigning, spår Jeff Immelt.

Første kvartal viste ellers et ordredyk på 11 pct. til 376 møller. GE opgør kun møllerne i antal, og ikke i kapacitet (megawatt).

 

 

Redaktion +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans[AT]ritzau.dk , www.ritzaufinans.dk

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen