Berlingske Business

Vestas får bestilling på 50 MW til Norge

MHI Vestas skaber 400 nye arbejdspladser i Danmark
Foto:

Vestas er blevet valgt som leverandør til et projekt på 50 megawatt (MW) i Norge, og kunden har planer om at bestille yderligere 90 MW inden længe.

Det er finske Fortum, som vil opføre Ånstadblåheia-vindfarmen i kommunen Sortland i det nordlige Norge. Det skal der bruges 14 Vestas-vindmøller til, som skal stå klar i 2018, oplyser elselskabet mandag.

Der er tale om møller af typerne V126-3,45 MW, som bliver optimeret til en nominel kapacitet på 3,6 MW hver, oplyser Philippe Stohr, vindenergichef hos Fortum, til Ritzau Finans.

vestasmølle

Ånstadblåheia er en del af en portefølje på tre projekter, som Fortum for nylig købte af norske Nordkraft. Nygårdsfjellet på 32 MW, bestående af Siemens-møller, blev bygget i 2006 til 2011.

Det tredje og største projekt, Sørland, får en kapacitet på omkring 90 MW fordelt på 25-30 vindmøller. Det skal stå klar til drift i 2019, og finnerne regner med at lægge planerne for det snart.

- Vi er stadig i planlægningsfasen og har ikke truffet en formel investeringsbeslutning, men hvis vi vil holde vores tidsplan, så skal vi gøre det i de kommende måneder, siger Philippe Stohr fra Fortum.

- For os er det vigtigste at få de bedste møller, der matcher stedet, og Sørfjord er et projekt med meget gode og stærke vindforhold, siger Philippe Stohr, som snart vil sende projektet i udbud hos vindmølleproducenterne og derefter træffe en beslutning.

Fortum har også tidligere været kunde hos Vestas, blandt andet med en ordre på 76 MW, bestående af 22 V126-møller, til den svenske vindfarm Solberg i 2016.

MarkWraa

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen