Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Vestas er klar til næste opkøbstrin

11INDAnders-Runevad-212412.jpg
Vestas har fået så store opkøbsmuskler, at topchef Anders Runevad kan slå til, hvis han ser et interessant mål. Vestas er »i en helt anden finansiel position,« som han siger. Foto: Thomas Lekfeldt

Vestas-topchef Anders Runevad vil gerne opkøbe mindre selskaber, men ser ingen værdi i at overtage en vindmøllekonkurrent, sådan som Siemens for nylig gjorde.

Vestas med topchef Anders Runevad i spidsen er langt fra mætte på at overtage andre virksomheder. I løbet af de seneste ti måneder har Vestas opkøbt to servicefirmaer i form af tyske Availon og amerikanske UpWind Solutions for et samlet beløb på lidt over en milliard kr., og den slags opkøb kunne Vestas sagtens finde på at gentage i fremtiden, siger Anders Runevad i en interview med Berlingske.

Han er klar til at se på flere »bolt-on«-overtagelser« – altså små overtagelser, der spiller smertefrit ind i Vestas’ nuværende forretning, præcis som med de to servicevirkomsheder.

»Vi er naturligvis i en helt anden finansiel position, end vi var tidligere. Så på den måde har vi mulighederne nu, og når det kommer til »bolt-on«-overtagelser som UpWind, så er vi helt sikkert interesserede i det,« siger Anders Runevad.

I modsætning til for bare tre år siden, så har Vestas faktisk penge. Vindmølleproducenten har så meget luft i økonomien, at de ifølge Sydbanks aktieanalysechef Jacob Pedersen ville kunne købe op for over 30 milliarder kr. uden at gå på kompromis med selskabets i øvrigt stramme krav til selskabets polstring.

Jens

Meget lidt mening i at gå efter solen

Med den slags opkøbsmuskler har man kræfterne til at købe noget langt større end en servicevirksomhed. Man ville for eksempel kunne gøre, som tysk-danske Siemens Wind Power gjorde for nylig, da selskabet overtog spanske Gamesa. Konstruktionen af overtagelsen er kompliceret, men i den sidste ende har ­Siemens lagt omkring 7,5 milliarder kr. for en majoritetspost i Gamesa for at få del i spaniernes globale rækkevidde og styrke på nye vækstmarkeder. Vestas er selv resultatet af en fusion mellem Vestas og NEG Micon for over ti år siden, men Anders Runevad ser ingen grund til at gentage den bedrift og opkøbe en rival.

»Det er ikke en del af vores strategi at opkøbe en konkurrent inde for vindmølleområdet. Det er ikke spørgsmålet, om vi har råd til det, men virkeligheden er, at der skal være en positiv forretningscase, og det er svært at finde noget, der giver mening,« siger han.

»Hvis ikke du kan forbedre sin globale rækkevidde og din skala med opkøbet, så bliver det svært at lave en positiv forretning ud af det,« mener Anders Runevad.

06BUSVESTAS-161551.jpg

Han forventer, at solenergi om få år vil overtage rollen fra kul og gas som Vestas’ hovedkonkurrent. Allerede nu oplever vindmøllevirksomheden, at projektudviklere inden for vedvarende energi efterspørger solceller til at komplementere deres landvindmøller, men Vestas-topchefen ser ikke de store grund til at købe sig ind i beslægtede virksomheder:

»Hvis vi ser på områder, der lægger sig op ad vindenergi som for eksempel solceller, så er der kunder, som skal bruge både vind og sol til projekter, og så leverer vi også solcellerne, men så køber vi dem fra en solcelleproducent. I virkeligheden så er der meget lidt, hvis overhovedet noget, tilfælles mellem vindmølle- ­og solcelleproduktion, der er ingen synergier ­inden for hverken et teknologisk eller et udviklingsperspektiv,« siger Anders Runevad.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen