Berlingske Business
11:32Verdens første flydende vindmøllepark snurrer

Vestas er et vindpust fra værdirekord

01BUSDENMARK-ENERGY-WIND-TU.jpg
Vestas’ comeback på aktiemarkedet er dansk børshistorie, siger analytiker, der kalder det så overraskende, at han nu vil begynde at se efter flyvende grise på kontoret. Arkivfoto: AFP

123.300.000.000 kroner er Vestas værd i dag, og det vil kun kræve en kursstigning på ganske få procent, før selskabets markedsværdi slår ny rekord.

Den 15. november 2012 nåede Vestas bunden i et hul så dybt, at det tidligere var forbeholdt kobberminer og græske statskasser. Men nu var Vestas her altså med en markedsværdi på 4,9 mia. kr., hvilket nogenlunde svarer til værdien af førsteholdet på nogle europæiske fodboldhold.

Siden den dag i november er det gået stærkt, og efter den seneste tids spekulationer om en egyptisk megaordre til Vestas er selskabet blot et blidt vindpust fra at slå sin værdirekord. 123,5 mia. kr. er selskabet værd i dag, og det er kun en stigning på nogle få procent fra at toppe den hidtidige rekord fra 2008, hvor selskabet havde en markedsværdi på 128 mia. kr. Når kursrekorden ikke er nået, skyldes det, at Vestas har lavet en aktieemission i mellemtiden.

»Man er gået fra ikke at tjene penge til at nå nogle niveauer, som ingen havde drømt om, og den historie er nok langt fra ovre. I den nærmeste fremtid kan jeg godt begynde at se, om der flyver grise forbi, eller om vi får en snevejrsdag i helvede, for da Vestas var på bunden, troede ingen, at vi ville se den slags værdisætning igen,« siger Vestas-analytiker hos Alm. Brand Markets, Michael Friis-Jørgensen.

Vestas Rekordtilgang af nye ordrer for Vestas sidste år

Drives til industri

Da Vestas var på bunden af sin krise, tabte man næsten en mia. euro på ét regnskabsår. I det seneste regnskab blev bøtten i den grad vendt, og selskabet lavede et overskud på over 600 mio. euro.

Men hvad består succesformlen egentlig af? Hvis man spørger i analytikerkredse, er det langt fra sort magi, som den nye ledelse i Vestas har bedrevet:

»Jeg synes, det er helt centralt, at den nye ledelse driver Vestas som et industriselskab, der tilfældigvis sælger vindmøller. Meget af det, de har gjort, er ikke raketvidenskab. Men vigtigst af alt har de sørget for, at omkostningsniveauet matcher aktivitetsniveauet,« siger Vestas-analytiker hos Nykredit, Klaus Kehl.

»Der er kommet meget mere styr på forretningen. Den nye ledelse er måske ikke så farverig, men de ved helt basalt, hvordan man driver en industrivirksomhed.«

Vestas Vestas

Michael Friis-Jørgensen fra Alm. Brand Markets er meget enig i den betragtning.

»Der er mange faktorer, der er med dem, men nummer ét er den nye strategi, hvor indtjeningen skulle i fokus frem for toplinjen, og hvor Vestas ikke skulle være en virksomhed, som lavede alt selv. Den målsætning satte den nye formand allerede på den første inves­tordag, og det var vendingen for Vestas,« siger han.

Champagnen må Vestas-topchef Anders Runevad formentlig holde på køl nogle dage endnu.

Vestas-aktien endte nemlig med et lille fald på 0,63 pct. ved børsslutning onsdag.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen