Berlingske Business

Vestager: "Vi har stærke beviser"

BELGIUM-EU-COMPETITION-GAZPROM
Overskrift
Foto:
 
 

Den danske konkurrencekommissær siger, at der er stærke beviser for, at Gazprom har misbrugt sin markedsposition.

Der er tunge beviser  på, at russiske Gazprom systematisk har anvendt kunstig høje priser til lande i Øst- og Centraleuropa. Det siger EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager.

Hun indleder nu en sag mod det store russiske selskab for at misbruge sin dominerende stilling i strid med EUs konkurrenceregler på gasmarkederne i Central- og Østeuropa.

BELGIUM EU GAZPROM

»Det er altid en ret alvorlig sag hvis man når til en formel indsigelse. Vi synes at vi har stærke beviser på, at det forholder sådan som vi skriver i indsigelser. Det er altid et alvorlig skridt at nå hertil, fordi virksomheden skal forsvare sig selv i forhold til det som bliver lagt på bordet,« siger Vestager til Berlingske.

GOOGLE-EU/

Anklagen lyder på, at Gazprom i Bulgarien, Tjekkiet, Estland, Ungarn, Letland, Litauen, Polen og Slovakiet har lagt hindringer i vejen for konkurrence.

»Vi har ret systematisk fundet op til 40 pct. højere priser i forhold til vestlige gaskunder hos Gazprom. Vi mener, at der kan være basis for at der kan være forskel i gaspriserne, men i nogle af de lande med høje priser er de kommet på et andet niveau,« siger Vestager.

Sagen mod Gazprom kommer samtidigt med det spændte storpolitiske forhold mellem EU og Rusland. Gazprom er en af Rusland vigtigste virksomheder og ledelsen har tætte forbindelse til Ruslands præsident Vladimir Putin.

Onsdag blev Vestager kaldte »meget modig« for at indlede sagen netop nu. Vestager siger, at sagen alene er juridisk og der ikke er skellet til den politiske situation. Hun siger, at det ville være alvorligt, hvis EU undlod at tage sager op af politiske grunde.

»Det her en sag som vi skal gå i gang med. Nogen undervurderer måske, hvor meget det betyder, at love bliver håndhævet. Vi kan ikke legitimere vores håndhævelse af konkurrencelovgivning ved at bruge det politisk,« siger hun.

Vestager siger, at EU ikke kan udlade  at tage sager op fordi de kan være politiske.

»Det ville være ligeså problematisk, hvis forbrugere og virksomheder kunne se på, at vi af politiske grunde udlod at tage sager op,« siger hun.

Sagen kommer en uge efter at Vestager indledte en anden sag mod den amerikanske Google. It-giganten bliver undersøgt for at misbruge sin dominerende position på det europæiske marked. Der er også rejst skatteundersøgelser af andre amerikanske virksomheder som Apple, Amazon og Starbucks. Og i øjeblikket er General Electrics køb af Alstom - en af fransk industris kronjuveler - sat på hold.  Der har startet spekulationer om, at EU særligt vælger at gå efter ikke-europæiske virksomheder.

»Det tager jeg meget alvorlig for den mistanke skulle helst vise sig at være ubegrundet. Jeg har bedt mine folk om at gå sagerne tilbage et godt stykke tilbage i tiden. Jeg må sige, at jeg kan ikke finde nogen tilbøjeligheder til at vi går efter nogen bestemte,« siger Vestager.

Gazprom afviste onsdag, at virksomheden skulle have misbrugt sin position.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen