Berlingske Business

Verdens olielager når rekordniveau

IRAQ-OIL
Både medlemmer af organisationen for olieeksporterende lande, Opec, og olieproducenter, der ikke er medlemmer af Opec, har gennem længere tid skruet op for pumperne. Det har nu ført til et rekordhøjt udbud af olie. Foto:

Udbuddet af olie i verden har ramt en rekordhøj mængde med mere end 3 mia. tønder i overskud på verdensmarkedet.

Lagrene er steget i takt med de faldende oliepriser, der ser ud til at have fundet et stabilt niveau i underkanten af 50 dollar per tønde.

Det skriver den britiske avis the Independent.

Tallene kommer fra en nyligt udarbejdet rapport fra det internationale energiagentur (IEA), der konkluderer, at de store lagerbeholdninger giver en hidtil uset stor sikkerhedsbuffer mod geopolitiske chok og problemer i produktion.

11BUSIRAQ-OIL_2.jpg

Således skulle udbuddet sikre en stabil levering af olie et godt stykke ud i fremtiden, selvom en overafhængighed af Mellemøsten, der blandt andet kæmper mod terrororganisationen IS, kan skabe risici i industrien.

10BUSJakob-Thomasen-topchef.jpg

Både medlemmer af organisationen for olieeksporterende lande, Opec, og olieproducenter, der ikke er medlemmer af Opec, har gennem længere tid skruet op for pumperne. Saudi-Arabien topper listen med størst overskud i udbuddet.

CHINA-OIL/RUSSIA

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen