Berlingske Business

Udfordringerne lurer i horisonten for Maersk Drilling

Mærsk Innovator er verdens største jack-up rig, og det er et k
Mærsk Innovator er verdens største jack-up rig Foto:

Maersk Drillings direktør er svært tilfreds med A.P. Møller - Mærsk-divisionens regnskab for andet kvartal. Han ser dog udfordringer fremadrettet i forhold til blandt andet udløb af kontrakter på borerigge.

- Det er et regnskab for andet kvartal, som vi er svært tilfredse med. Vi har vokset vores flåde, taget nye enheder ind, kommet i hus med mange af de ansættelser, vi har talt om tidligere, og så har vi haft et kvartal, hvor vi har leveret på operationel performance, oppetid og sikkerhedsperformance, siger Claus V. Hemmingsen, administrerende direktør for Maersk Drilling, til Ritzau Finans.

Divisionen endte med at give et plus på bundlinjen på 218 mio. dollar mod et overskud på 117 mio. dollar i samme kvartal af 2014 og overraskede dermed analytikerne positivt, der ifølge estimater indsamlet af Ritzau Estimates havde ventet et overskud på 144 mio. dollar.

- En ting er bundlinjen. Noget andet er måden, vi performer på. Der, hvor vi virkelig leverer, er i produktet til kunderne. Og hvis der er noget, der skal sælge billetterne fremadrettet, så er det netop at levere til kunderne. Det er 11. kvartal i træk, vi ligger på en rigtig høj operationel performance. 97 pct. oppetid, som vi har leveret i andet kvartal, det står frem i industrien, siger Claus V. Hemmingsen.

Det er også et kvartal, hvor Maersk Line har underskrevet nye kontrakter på trods af et dårligt marked. Divisionen har dermed beskæftigelse for mere end 61 pct. af dens flåde for 2016. Men der er også udfordringer i horisonten for selskabet.


- Dagraterne er under pres, og aktivitetsniveauerne for olieselskaberne er for nedadgående. Derfor bliver det selvfølgelig en sværere tid, vi går i møde de kommende 24 måneder, slår Claus V. Hemmingsen fast.

Af Maersk Drillings regnskab fremgår også, at man har valgt at droppe de langsigtede ambitioner om at opnå en indtjening på 1 mia. dollar i årligt overskud senest i 2018.

- De langsigtede mål stammer tilbage fra vores vækststrategi fra 2010-2011. 2011 var også det år, vi senest var ude at købe nyt udstyr på spekulation. Siden har vi kun købt nye rigge mod aktuelle kontrakter. 2018-vision var hængt op på, at der også i 2013, 2014 og 2015 skulle købes yderligere rigge. Men markedets udvikling har ikke gjort en plausibel business case ud af at købe de rigge. Olieprisen er halveret, og olieselskabernes profitmargin er sænket betydeligt, forklarer Claus V. Hemmingsen.

Det er både dagraterne og selskabets flådestørrelse, der ikke længere understøtter, at man kan have en målsætning på 1 mia. dollar.

- Vi har ikke tænkt os at sætte en ny finansiel målsætning, som er ligeså rigid, som da vi talte om milliarden. Vi må anerkende, at vi er i et marked, hvor forholdene er næsten usynlige. Det er et meget svært marked at sætte fast mål, erkender Claus V. Hemmingsen.

Det nye mål for divisionen er kostreduceringer og stærkt kundefokus.


- Det, vi lægger os i selen for at opnå, er en top kvartalsperformance inden for industrien og at levere 10 pct. return om investing capital hen over cyklussen, men ikke et decideret mål for indtjeningen, siger Claus V. Hemmingsen.

En anden udfordring for Maersk Drilling er, at der er flere af dets rigge, som løber af kontrakt. Det gælder allerede en rig, som ligger stille i Storbritannien.

- Der har vi konkrete forhandlinger i gang med et olieselskab, som kan beskæftige den, men det er ikke afsluttet endnu. Så har vi en i Norge, hvor vi har signaleret, at vi forventer at tage den ud af Norge og forsøge at finde beskæftigelse til den i den sydlige Nordsø omkring Danmark, Storbritannien og Holland, siger Claus V. Hemmingsen.

Maersk Drilling har dog i indeværende kvartal formået at indgå en kontrakt for Mærsk Giant.

- Det er et svært marked at være entydigt optimistisk. Men vi har mange gode diskussioner med olieselskaber. Både omkring de rigge, som umiddelbart bliver ledige, men også for de forlængelser, som ligger lidt længere fremme, siger direktøren, der dog vedgår, at der stadig er huller i selskabets kontraktdækning.

Også i forhold til markedet er direktøren relativt optimistisk på den lange bane.

- Det lave punkt, som markedet er i lige nu, vil også strække sig ud over 2016. Vi er indstillet på, at der vil være meget stærk konkurrence på markedet de kommende 18-24 måneder.


- Men derefter ser vi også relativt positivt på markedet. Dels er der rigge, der bliver taget ud af service på grund af alder. Dels vil det lave aktivitetsniveau give et efterslæb, som, vi forventer, kommer tilbage, fortæller Claus V. Hemmingsen.

Maersk Drilling er dog indstillet på, at man kommer til at indgå aftaler med et lavere indtjeningsniveau og lavere rateniveau.


- Det er vi allerede begyndt på. Og det kommer til at gøre sig gældende i en periode, siger Claus V. Hemmingsen.

Af det offentliggjorte kvartalsregnskab fremgår det, at Maersk Drilling har opnået en besparelse på 5 pct. på driftsomkostningerne for første halvdel af 2015 sammenlignet med samme periode sidste år.


Besparelsen er opnået ved, at selskabet blandt andet har omstruktureret hovedkontoret, genforhandlet kontrakter med leverandør og forbedret præstationerne på driften.

- Vi er kommet godt i gang med vores spareprogram de første seks måneder, og vi kommer til at levere på vores målsætning for det.


- Vi har sat en målsætning om at spare dobbelt så meget næste år. Når vi går ud af 2016, har vi i hvert fald sparet mere end et tocifret procentbeløb, og det skulle gerne være bæredygtigt fremadrettet, siger Claus V. Hemmingsen.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen