Berlingske Business

Tysk olieselskab revser rammerne i Nordsøen

01busPix1-Wintershall_21230.jpg
Det tyske olieselskab Wintershall er på udkig efter flere oliefelter i Nordsøen, men de er meget dyre at hente op, og beskatningen gør det mindre attraktivt. Foto: PR

Tyske Wintershall mener ikke, at de faktiske forhold i Nordsøen står mål med de rammer, som staten giver olieselskaberne. Dermed er Wintershall på linje med Maersk Oil, der har rejst debatten om Nordsøens rammevilkår.

Endnu en spiller i Nordsøen leverer krudt til den sprængfarlige debat om skattetrykket i Nordsøen. Det er det ambitiøse, tyske selskab Wintershall, der bakker A.P. Møller - Maersk op i, at rammerne for olieselskaberne i Nordsøen bør kigges efter. For den krævende kamp om de sidste dråber i Danmark vil kræve ændringer, mener Winter­shall.

»Modenheden i den danske del af Nordsøen reflekteres ikke i de nuværende, finansielle rammevilkår. Modenheden giver ældre felter og tilhørende højere omkostninger, og de aldrende rammevilkår motiverer ikke en forlængelse af »tail-end-production« (produktion af den sidste olie i et felt, red.),« siger Gilbert van den Brink, der er administrerende direktør i Wintershall Nederland B.V.

nordsøolie

Wintershall er ikke alene med holdningnen om, at rammevilkårene i Nordsøen har brug for et eftersyn. Torsdag i sidste uge bragte Berlingske et interview med Maersk Oils danske direktør, Martin Rune Pedersen, der også slog på tromme for, at der skal gøres noget, hvis Nordsø-oliens sidste dråber skal udnyttes:

»Vi skal som danskere sikre, at vi har de rigtige rammer, så det er attraktivt at gennemføre nye og større investeringer i Danmark,« lød det blandt andet.

26BUSTyra-Vest-feltet-i-Nor.jpg

Stimulering påkrævet

Wintershall er et datterselskab til det enorme, tyske energi- og kemikonglomerat BASF, der sidste år omsatte for 74 mia. euro. Olieselskabet er stadig en relativt ny spiller i den skandinaviske del af Nordsøen. Winter­shall har dog udvidet sine aktiviteter markant særligt i Norge, men også i Danmark, hvor selskabet er operatør på et projekt og derudover har adskillige licenser.

Wintershall er begyndt at fokusere på Danmark i en tid, hvor der pågår et strategisk arbejde i Energistyrelsen for at klarlægge, hvad fremtiden skal være for Danmarks nordsøolie.

26BUS71p01kir-JPG.jpg

Den ekstremt lave oliepris har tydeliggjort den udfordring, som olieselskaberne står over for i Danmark: At det bliver dyrere at hente olien op af undergrunden, mens der ikke opdages nye, store fund længere.

»Det er nødvendigt at stimulere de nye efterforskninger, særligt i disse barske tider med lave oliepriser, hvor selskaber er i gang med at omlægge deres aktiviteter, som var baseret på højere oliepriser. Dette vil tage noget tid, men de umiddelbare efterforskningsaktiviteter vil lide under disse manøvrer,« siger Gilbert van den Brink.

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk

På den anden side af Nordsøen, i Storbritannien, har man for nylig justeret skatten for at spare olieselskaberne for 13 mia. kr. over de næste fem år. Gilbert van den Brink understreger, at det er svært at sammenligne konkurrencekraft på tværs af grænsen, men at Storbritannien er ved at geare op til at blive et mere attraktivt sted at drive forretning.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen