Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Tesla har ikke solgt en eneste ny bil på dansk grund i det nye år

TESLA-SAFETY/
Tirsdag: Tesla er ét af de bilmærker, der er ramt hårdest af afgiftsstigningerne på elbiler. Virksomheden har endnu ikke solgt en eneste bil i Danmark i år. Vi er kommet for at blive, siger Teslas talsperson. Foto:

Tesla er ét af de bilmærker, der er ramt hårdest af afgiftsstigningerne på elbiler. Virksomheden har endnu ikke solgt en eneste ny bil i Danmark i år. Vi er kommet for at blive, siger Teslas talsperson.

I december 2015 slog Teslas model S rekord som alle tiders mest solgte bilmodel på en måned med i alt 1248 salg. Det var præcis en måned inden den nye lov om afgifter på elbiler begyndte at træde i kraft.

Sidenhen er salget langsomt gået i stå, og Tesla har endnu ikke indregistreret én eneste bil i Danmark i det nye år, viser tal fra Bilstatistik.dk, som arbejder sammen med brancheforeningen Danske Bilimportører.

Med aftalen om nye afgiftsvilkår for elbiler i Danmark i 2015, blev det besluttet, at elbiler ikke længere skulle være fritaget for registreringsafgift. Det blev vedtaget, at man skulle indfase afgiften løbende, så man i 2020 skulle betale den samme registreringsafgift som på almindelige personbiler.

elbil

Da registreringsafgiften i januar 2016 steg til 20 procent af niveauet for almindelige personbiler, dalede Teslas salg til 13 biler i januar og yderligere seks i februar, svarende til cirka halvdelen af salget i samme periode i 2015.

I 2017 er salget helt udeblevet, efter at afgiften nu er steget til 40 procent af den normale registreringsafgift. Tesla vil ikke kommentere på de konkrete salgstal, men henviser selv til den officielle statistik. De danske Tesla ejere skal ifølge Tesla ikke bekymre sig for, at ladestationerne forsvinder foreløbig, for Tesla er kommet til Danmark for at blive, fastslår firmaets kommunikationschef i Danmark, Sverige og Finland, Maria Lantz:

»Tesla udvikler og ekspanderer konstant i Danmark og vi er kommet for at blive. Vores mission er at accelerere verdens overgang til bæredygtig energi og derfor er vi rigtig glade for den store efterspørgsel på elektriske biler i Danmark, som vi har oplevet,« siger Maria Lantz.

06BUSbagside-mandag--Musk-T.jpg

Firmaet ønsker ikke at forholde sig yderligere til den nuværende mangel på efterspørgsel.

Tesla ramt ekstra hårdt

Selvom hele markedet for elbiler har været ramt af de nye afgiftsvilkår, er det især Tesla, der er blevet påvirket. Ifølge forbrugerøkonom hos Forenede Danske Motorejere (FDM), er der gode grunde til, at de værdibaserede registreringsafgifter rammer Tesla hårdere end de andre producenter:

»En afgiftsfritagesle er sjovest for den vare, der er dyrest, og den vare hedder Tesla. Vi så, at der blev solgt rigtig mange Teslaer, fordi de fik den relativt største prisbesparelse. Men det er også de biler, der taber mest i kroner og ører, når man lægger en procentmæssig afgift på,« siger Allan Christensen

TA

Kigger man på, hvordan priserne på de forskellige elbiler har ændret sig med de nye afgifter, er det også tydeligt, at det er Teslas biler, som er steget mest i prisen, både målt i procent og kroner og øre.

En opgørelse fra Skatteministeriet viser, at de luksuriøse biler fra Tesla steg med mellem 20 procent og 25 procent i 2016, mens andre populære elbilsmodeller som Volkswagen’s e-golf eller Nissans Leaf Acenta steg med henholdsvis 6 procent og 8 procent. Tesla er igen i år den producent af elbiler, som oplever den største prisstigning på deres biler, og de nye priser har givet store problemer for Teslas salg:

»Det er jo voldsomt, at man er gået fra masser af salg til ingen salg. Det gik jo heller ikke godt sidste år, så det var allerede et problem for Tesla med de 20 procent af registreringsafgiten, men med de 40 procent bliver det bare endnu værre, siger Allan Christensen, forbrugerøkonom hos Forenede Danske Motorejere (FDM), og fortsætter: Så der er ingen tvivl om, at de værdibaserede registreringsafgifter er enormt hårde for Tesla,« siger han.

fara

Aftalepartierne ønskede som udgangspunkt også at indføre et loft over afgiftsrabatten på 800.000 kroner, men da det udelukkende påvirkede prisen på de luksuriøse elbiler fra producenten Tesla, klagede bilproducenten til EU-kommissionen, som endte med at vurdere, at der var tale om konkurrenceforvridende statsstøtte. Aftalepartierne endte derfor med at droppe loftet, som ellers ville have gjort bilerne fra Tesla endnu dyrere.

I slutningen af 2017 går Tesla i gang med produktionen af den nye model 3, som ifølge Teslas talsperson vil være den hidtil billigste model fra virksomheden med en pris på 35.000 amerikanske dollars før afgifter og incitamenter. Tesla ved endnu ikke, hvornår bilen bliver tilgængelig for de danske forbrugere, og hvor meget den vil koste det vil koste de danske billister, når afgifterne bliver medregnet.

MUSK

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen