Berlingske Business
17:08Bankaktier steg på nyt om fremtidens kapitalkrav

Synes du, møllen er pæn? »Ja, for pokker!«

AV
Teknisk direktør i Vestas, Anders Vedel, foran Vestas nye konceptmølle, der har fået det bibelske navn »Babylon« Foto:

Vestas går videre i testprogrammet af den fire-armede monstermølle, der kan ende mange steder, men præcis hvor ved selskabets tekniske direktør Anders Vedel endnu ikke.

Hos Vestas kalder de skabningen for »Babylon«. Den fire-armede vindmølle, der for tiden bliver testet hos DTUs Risø-testcenter ved Roskilde. Navnet er en reference til Babelstårnet, og til dem, der ikke har bibelundervisningen i frisk erindring, så følger her et resumé fra bestselleren:

Babelstårnet blev bygget af en samlet menneskehed for at nå op til Gud, der dog ikke brød sig om den idé. Derfor sørgede Gud for, at menneskene begyndte at tale forskellige sprog, og så gik de ellers så byggeivrige mennesker hver til sit.

Vestas Rekordtilgang af nye ordrer for Vestas sidste år

Det kan umiddelbart virke som den forkerte bibelhistorie at opkalde et projekt efter, men der er en mening med referencen hos Vestas. Her indbød man sine ingeniører til at komme med deres ideer til nye mølle-designs ud fra mantraet om, at det godt måtte mislykkes - præcis som Babelstårnet.

Det mest fremskredne projekt fra den øvelse står altså nu og snurrer på en mark uden for Roskilde med fire turbiner på ét vindmølletårn. Den ser bestemt lidt underlig ud, men der er en mening med »Babylon«. I lang tid har møllernes vokseværk været det, der drev priserne på vindmøllestrøm nedad, men i horisonten lurer udfordringer for møllernes størrelse. DTU spekulerer selv i, at man nogenlunde kan tredoble størrelsen på de allerstørste møller i dag - men spørgsmålet er, om det også kan gøres omkostningseffektivt.

Derfor har Vestas set mod nye horisonter med den firearmede vindmøller, for det sparer penge, hvis der kun skal bygges ét og ikke fire tårne, og de fire mindre møller er væsentligt lettere at transportere oven i købet.

Det er den slags logik og udfordringer, som har drevet Anders Vedel i en lang karriere hos Vestas. Vindmølleproducentens tekniske direktør har netop gennemført den første testfase af den utraditionelle vindmølle, men det er endnu uklart, hvor mølleprojektet skal ende:

»Der er mange uvisheder, fordi det er en konceptmølle. Vi udfordrer nogle ting med denne mølle, og det kan godt være, at det resulterer i et produkt som sådan, men intet er sikkert endnu,« siger Anders Vedel.

dawdawdawd

For øjeblikket har Babylon en effekt på 900 kilowatt. Det er meget lidt, idet den mindste mølle, som Vestas producerer, er på 2.000 kilowatt. Derfor måtte vindmølleselskabet også ud til fire landmænd og købe nogle af selskabets ældre modeller tilbage.

De fire små møller er dog kun valgt, fordi man skulle overholde højdekravene i lokalplanen, og der er reelt ikke noget til hinder for, at man sætter fire 8MW-havvindmøller på en større version af Babylon og dermed opnår den uhørte effekt på 32MW... men det er alt sammen en omgang for tidligt at spekulere i, understreger Anders Vedel:

»I og med, at det er en konceptmølle, så ved vi af gode grund ikke, hvilket spring, det kan blive. Det primære mål med sådan en mølle her er at udfordre teknologien,« siger Anders Vedel.

Men en ting er teknologien, noget andet er kosmetikken. Og i en tid, hvor vindmøller på land ikke er et påskønnet syn, så var det nærtliggende at sprøge Anders Vedel, om han overhovedet synes, møllen er pæn.

»Ja, for pokker!« lyder det hurtigt og let grinende fra vinddirektøren.

Møllen kan ses i Roskilde, og den kan i øvrigt sagtens ses fra den nærtliggende landevej - uden entrébillet eller adgangskort.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen