Berlingske Business

Syd Energi får hug for at lyve over for sine kunder

Forbrugerombudsmand
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen. (Foto: Linda Kastrup/Scanpix 2015) Foto:

Forbrugerombudsmanden kritiserer elselskabet Syd Energi for at have løjet. Selskabet retter nu ind.

Det store elselskab Syd Energi, der blandt andet ejer teleselskabet Stofa, har fået kritik af Forbrugerombudsmanden for at føre sine kunder bag lyset. Det skriver Forbrugerombudsmanden på sin hjemmeside.

Ifølge Forbrugerombudsmanden har Syd Energi "vildledt" forbrugerne med sine reklamer for el. Syd Energi har lovet, at man var billigere end konkurrenterne, og at kunder kunne spare på abonnementer.

»Da Forbrugerombudsmanden undersøgte Syd Energis priser, viste det sig imidlertid, at Syd Energi ikke var billigere end konkurrenterne, hverken når det gjaldt fastprisprodukter eller produkter med variable priser«, skriver Forbrugerombudsmanden.

pix-Stofa

Det må man ikke, og derfor udtaler forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, kritik af selskabet.

»Syd Energi har markedsført sig med et udsagn om, at selskabet var billigere end konkurrenterne, selv om det ikke var tilfældet.«

»Det er vildledende over for forbrugerne, og jeg har indskærpet over for selskabet, at det fremover skal overholde markedsføringsloven«, skriver Christina Toftegaard Nielsen.

Syd Energi har ifølge Forbrugerombudsmanden ændret ordet "billig" til "attraktiv" på sin hjemmeside og har tilbudt kunderne at opsige deres aftale trods bindingen.

»Jeg er tilfreds med, at Syd Energi vil annullere aftalen med de forbrugere, som ikke har fået oplysning om bindingsperioden, og som kontakter selskabet i den anledning.«

»En bindingsperiode er et væsentligt vilkår, som forbrugerne skal kende til. Ellers er aftalen ugyldig«, skriver Christina Toftegaard Nielsen.

Energi

Syd Energi er et af Danmarks største selskaber med omkring 750.000 kunder.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen