Berlingske Business

Store muligheder for danske virksomheder i Kinas grønne bølge

1
Arkivfoto: Claus V. Hemmingsen. Foto:

Kinas grønne agenda markerer en stor omstilling for verdens folkerigeste nation, som med ambitiøse målsætninger har taget kampen op mod de store skadelige miljøpåvirkninger, der er fulgt i kølvandet af landets kraftige vækst.

For danske virksomheder rummer omstillingen store muligheder, siger formanden for Danish-Chinese Business Forum (DCBF), Mærsk-direktøren Claus V. Hemmingsen, som på foreningens årlige møde onsdag netop havde Kinas grønne agenda på dagsordenen.

»Kina har jo sine forureningsproblemer, som bunder i den enormt hurtige udvikling, det har været igennem, altså den hurtige industrialisering, og kineserne er klar over det og er engagerede i at gøre noget ved det. Der mener vi, at danske virksomheder har en rolle at spille«, siger Claus V. Hemmingsen til Ritzau Finans.

Sektorer som vindenergi samt vandteknologi, herunder vandrensning og -forsyning, er oplagte områder, hvor dansk erhvervsliv har særlige kompetencer og ifølge Hemmingsen har oplagte muligheder.

29BUSGeneralforsamling-i-AP.jpg

VERDENSFØRENDE MED RAMMEVILKÅR

Vindmølleproducenten Vestas er et af de selskaber, som kan nyde godt af omstillingen og den grønnere linje, der er kraftigt støttet af aggressive mål fra den kinesiske regering.

»Jeg tror ikke, du kan finde andre lande i verden, der har så aggressive udviklingsmål på vedvarende energi, som man har i Kina. Koblet med en politisk villighed til at føre målene helt igennem, lægge midlerne til at gøre det - og så have en langsigtet ramme for det«, siger kommunikations- og marketingdirektør Morten Dyrholm fra Vestas til Ritzau Finans.

»Kineserne tænker i 2050-planer, så i forhold til rammevilkår for udvikling af vedvarende energi, er kineserne, vil jeg mene, nok verdensførende«, tilføjer han.

Redegørelse finder mange syge Vestas-medarbejdere

Kina står også over for en omstilling inden for fabrikation, hvor nye teknologier skal sikre øget effektivitet. Det rummer også et potentiale for dansk erhvervsliv.

»De har en omstillingsplan for 2025, som indeholder enorme muligheder for danske virksomheder, som kan komme med ny teknologi til forbedring af produktionseffektiviteten«, siger Claus V. Hemmingsen.

I mange år har Kina været anset som verdens fabrikationshal, hvilket har hængt sammen med konkurrencedygtige lønninger, lave omkostninger i det hele taget, men også en stigende kvalitet.

29BUSMaersk-generalforsam#3.jpg

Nu mærker Kina en lidt mere afdæmpet verdenshandelsudvikling, og omkostningerne er også kommet op, hvilket udfordrer landets status som lavlønsproduktionsland.

»De skal forny sig og omstille sig til den grønne agenda. Det oplever vi som en stor mulighed for danske virksomheder, hvor Kina går fra at være en produktionshal til at være en befolkning, der har consumer-behov og behov for varer, som ikke bare naturligt produceres i Kina. Ikke alene er der en forbrugsdel af det, men der er også en stor appetit på teknologi og vestlige forbedringstiltag«, siger Claus V. Hemmingsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen