Berlingske Business

Statsrevisorer vil granske elselskaber for ulovlige tilskud

Forsyningssektor Danmarks grønne førerrolle kan tabe fart COP2
Foto:

En udskældt energispareordning bør granskes til bunds, lyder det fra statsrevisorer og brancheorganisationer.

Statsrevisorerne vil have energi,- forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) til at undersøge, om den udskældte energispareordning har fungeret som et tag selv-bord for elselskaber, der har begunstiget sig selv på kundernes regning.

Det skriver Finans.

Onsdag offentliggjorde Rigsrevisionen en undersøgelse. Den rettede en kritik af ordningen og en stort set ikke-eksisterende kontrol.

Nu opfordrer Statsrevisorernes formand, Peder Larsen (SF), til en systematisk bagudrettet kontrol af de mistanker, der har været om misbrug af ordningen.

»Der er næsten svigt på alle områder. Der er stort set ikke et område, hvor der ikke er plads til forbedringer. Vi mener, at man skal være opmærksom på krydssubsidiering (ulovlige køb af energibesparelser til overpris mellem koncernselskaber, red.),« siger Peder Larsen til Finans.

Energispareordningen fungerer ved, at elnetselskaber enten selv udfører eller køber energibesparelser af kommercielle aktører.

Regningen sendes videre til forbrugerne. De kan ikke gøre andet end at betale, fordi elnettene er monopoler.

Statsrevisorerne vil ifølge Finans have undersøgt, om der betales overpris for energibesparelser, når det kan være med til at øge koncernernes indtjening.

Tekniq, der organiserer installatører, kender til problemet.

»Det burde være et ufravigeligt krav, at energibesparelser altid skal købes, der hvor de er billigst, og vi har eksempler på, at det ikke altid er tilfældet,« siger Simon O. Rasmussen, underdirektør i Tekniq.

Branchedirektør Lars Aagaard fra Dansk Energi, der blandt andet repræsenterer de mange elnetselskaber, afviser alle mistanker om, at ordningen misbruges af selskaberne.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen