Berlingske Business

Staten går fuldt ind på DONG-salg

Dongs olieforretning skal ud i voldsom fyringsrunde
Hovedaktionæren i DONG, den danske stat, har besluttet sig få at gå fuldt ind i salget af aktier til DONGs børsnotering og udnytte sin allerede fastlagte ramme fuldt ud. Arkivfoto. Foto:

Staten har besluttet sig for at udnytte sin ramme for aktiesalg i DONG fuldt ud. Ved børsnoteringen af energiselskabet vil staten reducere sin ejerandel ned til 50,1 pct.

Hovedaktionæren i DONG, den danske stat, har besluttet sig få at gå fuldt ind i salget af aktier til DONGs børsnotering og udnytte sin allerede fastlagte ramme fuldt ud.

I et aktstykke, som Finansministeriet netop har oversendt til Finansudvalget, fremgår det, at Staten vil reducere sin ejerandel fra 58,76 pct. ned til 50,1 pct. - hvilket svarer til et salg af 36,1 mio. aktier.

RUSSIA-OIL/CUTS-PROPOSALS

Finansministeriet har tidligere meldt ud, at man maksimalt ville reducere sin ejerandel til det punkt, hvor man stadig ville eje aktiemajoriteten i DONG, men der har indtil nu ikke været sat et konkret tal på.

Ved at sælge ned til 50,1 pct. af aktierne, udnytter Staten så godt som fuldstændigt den ramme, som forligskredsen bag børsnotering af DONG har lagt: At Staten som minimum skal bevare sin aktiemajoritet i DONG.

FyringDONG

Samtidigt adresserer Finansministeriet et af de store tvivlspørgsmål omkring DONG-børsnoteringen: Likviditeten. Berlingske Business har tidligere beskrevet, hvordan flere iagtagere stillede spørgsmåltegn ved, om der kan udbydes nok aktier i DONG på den første børsdag til at sikre en succesrig notering.

Dong

Det skyldes ikke mindst, at flere af energiselskaberne, der er aktionærer i DONG, har lavet en såkaldt pro-rata-aftale med Staten om, at man ved en børsnotering sælger en lige stor andel af sine aktier. Med dagens udmelding står det klart, at disse aktionærer skal reducere deres ejerandele med relativt samme mængde som Staten.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen