Berlingske Business

Shells arktiske olieeventyr på stand-by

shell
Foto:

I takt med at isen smelter på polerne, bliver det lettere at forske efter olie. Men oliegiganten Royal Dutch Shell kan blive nødt til at vente mere end ét årti endnu på at bore efter olie.

Oliegiganten Royal Dutch Shell kan blive nødt til at vente mere end ét årti endnu på at bore efter olie i Det Arktiske Hav, efter at selskabet er løbet ind i problemer med utilfredse aktivister og manglende evne til at opnå de tilstrækkelige miljøgodkendelser.

Det fortæller en talsmand fra selskabet til Financial Times.

I takt med at isen smelter på polerne, bliver det lettere at forske efter olie. Og Shell har forhåbninger om, at der i Det Arktiske Hav gemmer sig en enorm olieskat, som det kribler i fingrene for at få fat i.

- Der er potentiale for, at det her kan blive en ressource i verdensklasse i et enormt omfang. Vi skal bare bevise, at olien virkelig er der, siger Odum til Financial Times.

Ifølge US Geological Survey ligger der i området nord for Alaska omkring 30 mia. tønder råolie, mens der i hele havet gemmer sig omkring 90 mia. tønder.

Marvin Odum, der er Shells chef for olie- og gasproduktion i USA, fortæller i et interview med Financial Times, at selskabets succes i år og næste år er altafgørende for fremtidig olieudvinding i Det Arktiske Hav.

Imidlertid arbejder miljøaktivister ihærdigt for at forpurre Shells olieeventyr. Blandt andet har to demonstranter bundet sig selv fast til et olieskib ved Seattle på vej til Det Arktiske hav, mens aktivister har angrebet Shell med en række protester og retssager på fastlandet.

Disser sager har ikke ligefrem gjort det lettere for Shell at op de miljøgodkendelser, der kræves, før selskabet kan bore efter olie i området.

/ritzau/FINANS

 

Redaktion +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:finans[AT]ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen