Berlingske Business

Shell satser milliarder på udforskning af Arktis

BRITAIN-NETHERLANDS-OIL-ENERGY-EARNINGS-BUSINESS-SHELL-FILES
ARKIVFOTO Foto:

Oliegiganten Royal Dutch Shell er få dage fra at kunne begynde at bore efter olie i det arktiske ocean, med to store borerigge på kurs mod Alaskas del af oliefeltet Chukchi.

Den del af oliefeltet ventes at kunne indeholde op til 29 mia. tønder olie og gas.

Det skriver Wall Street Journal.

Mens Shell forfølger mulighederne for olieudvinding i Arktis, står de andre store olieselskaber, som Exxon og Chevron, på sidelinjen. Det sker af forskellige årsager, som faldende oliepriser og de nuværende sanktioner overfor Rusland.

shell

Det kan vare et år eller længere, før Shell ved om selskabet sidder på en guldmine af råolie eller om boringerne bliver uden resultat. Hvis det bliver en fiasko, vil det både være et stort tilbageslag for selskabet og for olieudvinding i Arktis generelt, mener Shell.

- Alles øjne hviler på os, for at se, om det vil lykkedes, eller om vi fejler derude. Hvis vi fejler af en eller anden grund, så tror jeg, at USA vil være 25 år fra at kunne udvikle resurserne i Artis, udtaler Ann Pickard, direktør i Shells arktiske division, ifølge Wall Street Journal.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen