Berlingske Business

Shell og Mærsk dropper ny oliejagt i Nordsøen

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk
Foto:

Ifølge erhvervsmedie har Mærsk trukket sig, da Shell ikke accepterede myndighedskrav i forbindelse med udbud.

København: De to største aktører i den danske del af Nordsøen har opgivet deres ansøgninger om at gå på oliejagt i nye felter. Det skriver Jyllands-Postens erhvervsmedie Finans.

Shell og A.P. Møller-Mærsk har sagt nej tak til fire licenser, som de sammen havde ansøgt om.

Baggrunden er ifølge Finans' oplysninger, at Shell ikke har villet acceptere myndighedernes krav om en øget garantistillelse. Det har igen fået Mærsk til at trække sig, da selskabet ikke ville stå alene tilbage med investeringen.

- Det er uheldigt, at Shell og Mærsk - som vi kender som store spillere i Nordsøen - ikke er med, siger direktør Martin Næsby fra brancheorganisationen Olie Gas Danmark til Finans.

Dermed går den trængte branche glip af store investeringer, og staten mister mulige fremtidige skatteindtægter.

Shell og Mærsk skriver i en mail til Finans, at de ikke "kommenterer på en lukket budrunde," men de bekræfter, at ingen af selskaberne har fået en licens.

I Energistyrelsen ærgrer man sig:

- Det er imidlertid selskabernes egen beslutning, om de vil tage imod de tilbudte tilladelser under de givne vilkår, siger pressechef Ture Falbe-Hansen til Finans.

Mens Shell og Mærsk altså har takket nej til flere licenser, har Dong Energy vundet to tilladelser til at lede efter olie i Nordsøen, skriver Børsen.

To analytikere siger til avisen, at olielicenserne harmonerer dårligt med Dongs grønne strategi. Selskabet ønsker dog ikke at kommentere sagen.

- Vi har noteret, at vi har fået tildelt to licenser og vil vurdere potentialet i licenserne. Lige nu siger vi ikke mere, skriver Dong i en e-mail til Børsen.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen