Berlingske Business

Saudi-Arabien afviser at skære i olieproduktionen

SAUDI-OIL-COMPANY-ARAMCO-FILES
AFP PHOTO/MARWAN NAAMANI Foto:

Manglende tillid til andre olieproducerende lande er skyld i, at Saudi-Arabien ikke vil indgå en aftale om en nedgang i landets olieproduktion.

Saudi-Arabiens olieminister, Ali al-Naimi, siger, at landet vil forsøge en fastfrysning af produktionen, men at nedskæringer i produktionen "ikke kommer til at ske". Tidligere har Venezuela, Rusland og Qatar også efterlyst en fastfrysning, hvis andre ledende producenter, især Iran og Irak, også følger trop.

Det skriver Financial Times.

»Der er mindre tillid end normalt. Selvom de siger, de vil skære i produktionen, vil de ikke leve op til det«, sagde Ali al-Naimi ifølge Financial Times ved en årlig konference i Texas. Udtalelserne sendte olieprisen kraftigt ned tirsdag, og WTI-olieprisen faldt til 31,85 dollar per tønde.

KAZAKHSTAN-ENERGY/

Den 81-årige olieminister fortalte desuden, at et produktionsdyk blot ville hjælpe de amerikanske producenter af skiferolie, der har højere omkostninger end eksempelvis Saudi-Arabien.

»Det lyder barskt, og det er det desværre også, men det er en mere effektiv måde at rebalancere markederne på. At skære i produktion med lave omkostninger for at subsidiere leverandører med højere omkostninger forsinker kun et uundgåeligt opgør,« sagde Ali al-Naimi ifølge Financial Times.

Iran

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen