Berlingske Business

SAS: Vi er nødt til at være et lavprisselskab en gang imellem

SAS øger overskuddet trods benhård konkurrence til bm f busine
Ifølge SAS' topchef, Rickard Gustafson, bliver de lave priser i høj grad styret af kunderne. Foto:

I de 70 år, SAS har eksisteret, har meget forandret sig. Men én ting, der ikke har ændret sig gennem de sidste mange år, er priserne. For at hamle op med lavprisselskaberne tilbyder SAS i dag stort set de samme priser, som det gjorde for 30-40 år siden.

»En gang imellem er vi et lavprisselskab. Nogle gange kan de priser, vi tilbyder vores kunder, i høj grad matche lavprisselskabernes priser,« siger SAS' koncerndriftsdirektør, Lars Sandahl Sørensen, i forbindelse med selskabets 70 års jubilæum til Ritzau Finans.

Ifølge SAS' topchef, Rickard Gustafson, bliver de lave priser i høj grad styret af kunderne.

»Vi må forholde os til, hvad kunderne vil betale. Det er kunderne, der styrer det i sidste ende,« uddyber han.

SAS SAS SAS leverer igen overskud

Den lave prissætning stiller høje krav til selskabet.

»Hele prisniveauet i branchen er trykket. For 30 år siden kostede det faktisk lidt mere at flyve til Hongkong, end det gør i dag. Det stiller nogle enorme krav til os om at kunne reducere vores omkostninger, men også arbejde mere effektivt,« forklarer Lars Sandahl Sørensen.

Selv om SAS' priser matcher lavprisselskabernes indimellem, så mener selskabet dog selv, at dets produkt adskiller sig fra lavprisselskabernes.

»Vi tilbyder en række elementer til en samlet pris. Mange af vores konkurrenter får folk ind i butikken til en lav pris, men kunderne ender med at betale en højere pris på grund af kostbare tilvalg som for eksempel bagage.«

»Og det har kunderne regnet ud. Så det handler om at levere et attraktivt produkt til den rigtige pris,« uddyber koncerndriftsdirektøren.

Billede

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen