Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Sådan har DONG skabt værdier for 100 milliarder ud af ingenting

25BUSRB-PLUS-Dong-Fyret-dir.jpg
Som DONG-topchef var Anders Eldrup med til at lægge fundamentet til vindsuccesen. Arkivfoto: Søren Bidstrup

Tidligere DONG-topchef Anders Eldrup giver sit bud på, hvordan Dong opbyggede vindmølle­delen – og fortæller om, hvad de såkaldte guldfugle har betydet for succesen.

Der var ingenting tilbage i 2009. Men nu snart syv år senere kan DONGs vindmølle­del være op mod 100 milliarder kr. værd. Den enorme vækst vil om godt to uger sikre staten og Goldman Sachs et stort afkast, når den danske energikoncern efter planen går på børsen.

Men hvordan blev vindmøllerne i DONG så meget værd på så kort tid?

Anders Eldrup – DONGs tidligere topchef – fortæller her, hvordan ideerne til vindmølledelen blev udviklet, og giver lidt af svaret på, hvad der har gjort vindmølleområdet i DONG så lukrativt. Beregningerne kommer fra de analyserapporter, som kommer fra bankerne bag den kommende børsnotering.

24BUSdong-163738.jpg

Den type særlige rapporter er typisk meget tæt på det, som bankerne vil forsøge at få for DONG ved børsnotering, der efter planen skal være afsluttet 10. juni. Her fremgår det – som omtalt i Berlingske – at vindmølleforretningen kan være mellem 90 og 110 milliarder kr. værd.

»Jeg glæder mig i mit stille sind over, at den strategi, vi fik udviklet, nu bærer frugt,« siger Anders Eldrup.

Han blev i 2012 fyret fra DONG efter et dramatisk forløb. Daværende bestyrelsesformand Fritz Schur var især utilfreds med de lønninger, som holdet bag vindmølleforretningen fik. Det var en aflønning, som en voldgiftsag år senere afgjorde ikke havde været for høje.

De fire topmedarbejdere i vinddivisionen med chefen Jakob Baryel Poulsen i spidsen udviklede sammen med ledelsen i DONG en række nye ideer, som har været med til at løfte værdien af DONG på et tidspunkt, hvor de lave olie- og gaspriser ellers har ramt DONGs traditionelle forretning.

»De har vist sig at være meget værdifulde for selskabet. Når man i dag kan tale om, at vindmølleområdet er 100 milliarder kr. værd, så har det team meget stor andel i det,« siger Anders Eldrup om de fire medarbejdere – som i forløbet fik tildelt tilnavnet »guld­fuglene« på grund af deres lønpakker.

Ved børsnoteringen kommer vindmølledelen til at stå for ca. 73 pct. af den samlede markedsværdi, mens olieforretningen blot tegner sig for godt 12 pct.

»Det her er et ganske godt marked«

Historien om DONGs vindmølleforretning går tilbage til omkring årtusindskiftet. Her pålægger politikerne de store jyske og sjællandske kraftværksselskaber Elsam og E2 at bygge hver en havmøllepark. Det bliver senere til Horns Rev 1 og Nysted. Dem overtager DONG, da selskabet fusionerer med to selskaber i 2006.

Dong Energy vil børsnoteres allerede til sommer

Tre år efter begynder ledelsen for alvor at se mulighederne i vindmøllemarkedet. Der bliver givet pæne subsidier for at fremme nye parker. Og for DONG er der den særlige fordel, at der bliver aftalt en fast pris, når parkerne bliver udbudt – en pris, der ikke varierer med markedsudsvingene på elpriserne.

»Da vi kommer hen i 2009, finder vi ud, at det her er et ganske godt marked med en god indtjening, og vigtigst har vi det her for os selv. Derfor begynder vi at sætte fart på det,« siger Anders Eldrup.

På det tidspunkt er det DONG-ansatte fra kraftværksforretningen, som går i gang med at udvikle området. Men i løbet af 2010 bliver vinddivisionen skilt ud i et selvstændigt forretningsområde. Chefen for det nye område bliver Jakob Baryel Poulsen, der siden skal blive landskendt for sin løn.

Han og hans team kommer med nye tanker om, hvordan DONG kunne bygge havmølleparker på en ny og mere effektiv måde.

HP1

DONG køber et rederi, der har egne skibe til at sætte parkerne op. Der bliver indgået aftale med havne, der sikrer, at møllerne mere effektivt kan blive transporteret ud på vandet. Og i 2010 tegner DONG også en kæmpe aftale med vindmølleproducenten Siemens, som skal levere 500 nye møller. Det gør det muligt for DONG at opstille fem nye parker på stort set samme måde.

»Vi gjorde det muligt at lave vindmølle­parkerne på ét år, hvor det normalt tog to år. Det kunne lade sig gøre, fordi vi havde fået industrialiseret og udviklet hele værdikæden. Det er der en kolossal værdi i,« siger Anders Eldrup.

Samtidig udvikler selskabet en anderledes måde at finansiere de kapitaltunge projekter. DONG får de store pensionskasser til at skyde penge i projekterne, og særligt Pensionsdanmark er i begyndelsen dominerende på området.

Dong Energy vil børsnoteres allerede til sommer

Eldrup fremhæver, at det har været en stor fordel, at det danske energiselskab har udviklet tankene inden flere af konkurrenterne er kommet i gang.

»Kernen i det er, at DONG var den første store spiller, der gik ind i markedet for havvindmøller. Det gav selskabet et forspring, som de stadig har til alle andre i det marked. I dag er DONG stadig et par år foran de nærmeste konkurrenter,« vurderer Eldrup.

Præcis hvad bankerne sætter DONG til, bliver afsløret, når det store prospekt bliver sendt ud enten onsdag eller torsdag morgen.

Berlingske har forsøgt at få en kommentar fra Jakob Baryel Poulsen, men han er ikke vendt tilbage på henvendelsen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen