Berlingske Business

Rygter om oliefusion mellem Mærsk og Dong rumler igen

Tyra
Maersk Oil Tyra Foto:

Kilder oplyser til Børsen, at A.P. Møller-Mærsk og Dong forhandler om en sammenlægning af oliedivisionerne.

A.P. Møller-Mærsk er ifølge dagbladet Børsen interesseret i overtage Dong Energys olie- og gasaktiviteter i Nordsøen.

Anonyme kilder oplyser til Børsen, at de to selskaber forhandler om at fusionere deres oliedivisioner.

- Der er samtaler mellem de to selskaber, hvor man har åbnet datarummet og dermed indsigten i forretningen, siger en kilde til avisen.

En anden person med indsigt i sagen fortæller, at Maersk Oil ikke er alene om interessen.

- Dong har andre inde og kigge på olieaktiviteterne. Og det gør de, fordi en fusion med Mærsk har så mange ubekendte, at det i sidste ende kan falde på gulvet, siger kilden til Børsen.

I sidste uge skrev nyhedsbureauet Reuters, at det britiske Cairn Energy også skulle være interesseret i Dongs olieforretning. Og ifølge Børsen er en amerikansk kapitalfond også interesseret.

Børsens kilder er dog enige om, at A.P. Møller-Mærsk er den mest oplagte køber. Især fordi Maersk Oil kan opnå "ekstremt store synergier".

Rygterne om en olieflirt mellem de to danske selskaber dukkede første gang op i internationale medier i efteråret.

I midten af december fortalte unavngivne kilder dog til Reuters, at forhandlingerne var gået i stå på grund af uenighed om værdifastsættelsen af de to selskabers aktiver i Nordsøen.

Både Dong Energy og Mærsk-gruppen har tidligere tilkendegivet, at deres nuværende olie- og gasaktiviteter ikke er en del af den langsigtede strategi.

Børsen har forgæves forsøgt at få en kommentar fra de to aktører.

Dongs topchef, Henrik Poulsen, åbnede i sidste uge op for, at olie- og gasforretningen kunne blive koblet fra selskabet gennem en fusion.

- Vi vil selvfølgelig helst have penge i hånden, men vi er åbne over for en anden løsning, sagde han ifølge Børsen.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen