Berlingske Business

Russisk Dong-partner tvinges til at sælge britiske oliefelter

dong
Foto:

Den russiske oliemilliardær Mikhail Fridman presses til at sælge sine oliefelter i den britiske del af Nordsøen, som han just har købt.

Fridman overtog felterne, da han købte olieselskabet RWE Dea i marts måned, men det huer langt fra den britiske regering, som skriver på klima- og energiministeriets hjemmeside, at man vil tvinge oliemilliardæren til at afhænde oliefelterne.

Den russiske oligark betalte 5,1 mia. pund for olieselskabet, der blandt andet har ejerandele i de britiske felter Breagh, Clipper South og Devenick.

mikhail

Ministeriet skriver, at det har givet oliemilliardærens selskab, LetterOne, tre måneder til at overdrage sine britiske oliefelter til en anden ejer, men at perioden kan udvides til seks måneder.

RWE Dea, og dermed Mikhail Fridman, ejer også oliereserver i den danske undergrund. Selskabet er partner med Dong Energy i felterne Nini og Cecilie, hvor RWE Dea ejer henholdsvis 30 og 17 pct. af felterne. Felterne producerer via Dongs problemramte Siri-platform.

RUSSIA-BRITAIN-OIL-ENERGY-TNK-BP-FRIDMAN

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen